Annons:
Etikettmopedbilar
Läst 1116 ggr
[Jimmy.L]
2019-07-03 07:34

Mopedbilar kan bli ett växande problem

Det ökande antalet mopedbilar i trafiken kan leda till långa köer och farliga omkörningar utanför tätorten. Nu vill polisen att flera myndigheter ska se över problematiken. – Problemet är att man har inte riktigt tänkt till var de ska vara ute på större vägar med högre hastigheter, säger trafikpolisen Tommy Elg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/mopedbilar-kan-bli-ett-vaxande-problem-polisen-vill-se-en-oversyn

Annons:
[VSK]
2019-07-03 08:06
#1

Har länge velat att mopedbilarna och mopparna ska få göra 50 km/t istället för 45 km/t.

LBB
2019-07-13 17:38
#2

Det är väl alltid ett problem med stor differens mellan olika fordons hastighet.

Vad det gäller mopeder så vore det väl bättre att istället begränsa dessa fordons hastighet tillbaka till 30 och de som då önskar åka fortare, ja de får väl sikta in sig på lätt motorcykel (för vilka man då kan sänka åldern till 15) Alla som skött sig och har fysiska och psykiska förutsättningar tar då ett mc-kort.

[Jimmy.L]
2019-07-25 10:58
#3

Olyckorna där mopedbilar är inblandade fortsätter öka, det visar statistik från Transportstyrelsen som Ekot tagit del av.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7268519

LBB
2019-07-25 12:30
#4

Grundregeln måste väl ändå vara att separera fordon som håller extremt avvikande hastigheter (cyklar, mopeder, traktorer, mopedbilar) från den betydligt snabbare last o personbilstrafiken. Sedan skulle man kunna avgifts/försäkrings-belägga dessa fordon efter risk.  Exempelvis så är ju cykeln betydligt farligare vad det gäller singelolyckor än ex en tung MC, alltså skulle kostnaden för en tvingande cykelförsäkring avspegla detta.

[Jimmy.L]
2019-07-25 12:43
#5

#4 Och hur tänkte du göra det? Det finns knappast andra vägar att ta på landet mellan olika städer än just vägnätet.

LBB
2019-07-25 13:04
#6

#5 Första steget är väl att göra fordonen mindre attraktiva. Skatta eller försäkra bort de mindervärdiga mopedbilarna, de är ju i praktiken papplådor vad det gäller säkerhet. De som vill eller är tvungna kan då välja en ombyggd riktig bil (a traktor) istället. Säkrare.

Vad det gäller trafiken så kan man nog förbjuda mopeder/a-traktorer o cyklar på många vägar där det finns alternativa vägar. Vilket redan görs på många ställen

Sedan borde man kunna ändra fartreglerna så att all trafik (ej yrkesmässigt framförda traktorer, grävmaskiner o dyl.) håller samma hastighet på vägar med en körbana i var riktning

Inför ett förhöjt försäkringskrav (personligt) för cyklister. Och höj trafikförsäkringen för mopeder/ mopedbilar rejält.

Annons:
[Jimmy.L]
2019-07-25 13:09
#7

#6 Är ju inte tillåtet idag att cykla på motorvägen, Inte alla kan eller har råd med körkort ska det bli en klassfråga hur man tar sig fram på vägen? Jag har Moped och ser inga problem att köra på landsvägar. det är snarare stressade bilister som borde sluta köra bil. Jag ser dagligen blister som kör för fort och struntar i alla regler.

LBB
2019-07-25 13:26
#8

Självklar att man inte får cykla på motorvägen…

Och jag talar inte om att förbjuda mopeder. Jag talar om att dels ska varje fotons-slag bära sina egna skadekostnader och dels bör man sträva efter att ha en så liten fart differens mellan fordonen på en väg.

Klassfrågan hör då inte dit.  Kan man inte uppfylla de krav som ställs, vare sig det är ekonomiska eller andra så…

Man har lyckats minska skadorna hos mopedister genom att införa hjälmtvång, håll efter trimmningen och driva ner antalet berusade förare. Fortfarande är dock mopeden ett av de farligaste fordonen för ungdomar.  Jag ska inte sticka under stol med att jag syndade rejält när jag var runt 15.  En Zündapp ks 50 införskaffades och sedan på en Tysklandsresa köptes ett paket med 90 ccm in…😊

Sedan har vi gruppen som inte kan, av andra själ än de ekonomiska få det lämplighetsintyg som krävs för lätt Mc eller A-traktor.

Där kanske man kan finna andra lösningar.

[Jimmy.L]
2019-07-25 13:38
#9

Men det finns ju redan idag att du får betala vid en olycka om du inte är trafikförsäkrad, jag har trafik, brand och stöldskydds försäkring för Moped och den är inte billig. Innan du pratar om dyrare kostnader så kolla upp det. 

Man har lyckats minska skadorna hos mopedister genom att införa hjälmtvång, håll efter trimmningen och driva ner antalet berusade förare. Fortfarande är dock mopeden ett av de farligaste fordonen för ungdomar. 

Vänta lite nu var vart har du varit dom senaste 40 åren? Hjälmtvång har funnits enda sen jag varit barn lika så förbjudet att trimma mopeder har varit förbjuden.

9 av 10 bilförare kör för fort. Många bilister respekterar inte heller vägarbeten. 

Du får börja i rätt ände av repet och du ska lösa en knut.

LBB
2019-07-25 13:56
#10

Försäkringen ska avspegla den risk fordonet utgör, för föraren och andra. Det är därför en helförsäkring för en högtrimmad tung japansk symaskin är betydligt dyrare än för en BMW eller HD.  Mopeder är högriskfordon där en helförsäkring kostar runt 3000 spänn  att jämföra med 30 000 för japanen. Cykeln utgör samma högriskfordon, där skulle man kunna införa en obligatorisk personlig försäkring, som alla som vill cykla tvingas ha

Det handlar egentligen bara om rättvisa

Varje fordonsslag ska bära sina egna försäkringskostnader..det är ingen klassfråga utan en rättvisefråga

[Jimmy.L]
2019-07-25 14:15
#11

😃

LBB
2019-07-25 18:56
#12

Men det är klart  bl … mopedknuttarna gillar ju inte tanken😃

Upp till toppen
Annons: