Annons:
Etikettmoped
Läst 3553 ggr
kingen123
2019-05-06 18:58

Hög bensin förbrukning

har en kina moppe ( Vento klass 2 med typ batiaon motor)
som ska dra runt 3 dl milen eller mindre,
men just nu drar den 4,3-4,5 dl / milen,
några koll vad det kan bero på??,
eller några tips vem jag kan fråga?
vad kan det vara för fel på den??,
o övrigt går den perfekt fast drar så mycket soppa??

Annons:
[Jimmy.L]
2019-05-06 19:15
#1

Prova och byt till ett mindre munstycke.

kingen123
2019-05-06 19:28
#2

Hej, Just nu sitter det munstycke 85 och 35 i den, Är det fel ??, Vet du vad de ska vara i dom??,

Den drar väll lite väl mycket nu?

[Jimmy.L]
2019-05-06 19:44
#3

Det går inte säga exakt vilket munstycke du ska ha, utan du får testa dig fram med mindre storlekar.

kingen123
2019-05-06 19:55
#4

Hej,

Jag provade med 78 munstycke och 33 munstycke men då gick den väldigt dåligt, svårare att starta och dog när man ville gasa, gick inte gasa utan den ville stanna, Då är det för litet munstycke eller ??,

Det bör väll gå göra att den drar mindre än 4,3-4,5 dl milen blandad körning ?

[Jimmy.L]
2019-05-06 20:01
#5

Ja då har du fel munstycke,

kingen123
2019-05-06 20:08
#6

Hej,

Den går perfekt nu med 85 och 35 munstycke, Vilket ska vara standard vad jag läst, så kanske dumt o byta munstycke ?, Kan det vara något annat som gör att den drar så mycket soppa blandad körning ??

Annons:
[VSK]
2019-05-06 20:13
#7

Är svårt att svara på varför moppen drar mkt bensin om vi utgår ifrån att både tomgångsmunstycke och fullgasmunstycke är original.

Byter man ut till "fetare" munstycken så måste man kompensera så att motorn får mer syre för annars så blir det för fet blandning och knappast optimala förhållanden. 

Vento är en moppe som är klassad som en billigare moppe och på såna moppar som säljs på tex superbilligt så får man ofta själv justera blandningen via luftskruven. 

Absolut simplast att felsöka är att kolla konditionen på både tändstift och luftfilter. Ett igensatt luftfilter gör att moppen mer eller mindre går på "choke" och gasar man då så får motorn helt enkelt för lite syre och då dör den. 

De flesta luftfilter är av sån typ som skall behandlas med filterolja för att samla de allra minsta partiklarna. 

Finns många kopior av Baotian och Vento är en av de. 

Det du kan göra är att stänga av tändningen när du har full gas och sen kikar du på tändstiftet och ser hur det ser ut. Gissningsvis är ditt svart av sot (för fet blandning). Skulle du ha för mager blandning så kan du smälta hål i kolven om du har otur. 

Många förgasare brukar ha en default inställning på luftskruven och det är två varv ut från helt inskruvad.

kingen123
2019-05-06 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hejsan tack för det svar, Jag har inte kört full gas och stängt av moppen och kollat stiftet men jag har kollat stiftet efter jag kört flera gånger och den har bra färg på tändstiftet . se bifogad bild, Ser väll bra ut ??,

Tidigare hade jag svart tändstift , svart torrt sot, Men då hade jag nålen i mitten och luftskruv 4 varv ut ett tag, och även 2,5-3 varv ut och nålen i mitten,

Jag ändra luftskruven till ca 2 varv ut, nålen steget efter längst upp, och kollat tändstiftet efter det, då var det som på bilden , kört flera mil efter och stiftet är i samma färg som bild nedan, Det är brunaktigt, så är väll ok??, Med dessa inställningar så startar moppen lätt och går perfekt på gasen och svarar som den ska hela tiden, så det låter väll bra och rätt??

tack för svar

kingen123
2019-05-06 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

La in fel bild på stiftet, såhär såg stiftet ut senast , Det är väll bra färg på stiftet ??,  Känns som inställningar är rätt för den går ju perfekt i övrigt tycker jag, Så bör bero på något annat??

[VSK]
2019-05-06 20:52
#10

#8

Vet inte vart nålen skall vara default på din moppe men brukar vara i mittenläget per default. Inte så skarp bild men tycker det ser helt ok ut ditt stift. Som sagt, hellre för fet blandning än för mager blandning så håll koll på det när du justerar din moppe. 

Om du har flera grejer du skruvat på och skall felsöka så sätt tillbaka så mkt du kan per default så blir felsökningen lättare. 

Tror inte du har skitigt luftfilter alls när jag ser ditt stift men kolla för säkerhets skull.

Sen, dra igång moppen på tomgång och spreja startgas runt förgasare/insug (dammet sprider sig). Ökar moppen i varvtal då så har du en packning som inte mår så bra. Händer ingenting varvtalsmässigt så har du täta packningar/korrekt åtdragna skruvar. 

Du har inte nämnt nåt om du satt ditt effektavgassystem men har du gjort det så måste du kompensera med större munstycke för annars så får inte moppen smörjning/kylning nog och chansen till att värmenypa blir stor. Expansionskammaren suger ju tillbaka ångorna varje cykel. 

Tips: om du skall fippla med luftskruven så låt motorn gå varm först så att inte automatchoken ligger aktiv.

[VSK]
2019-05-06 20:52
#11

#9

Chokladbrunt = helt okej blandning.

[VSK]
2019-05-06 20:55
#12

Är ett tag sen jag sålde moppen så man glömmer fort, men googla om du är osäker med mina svar.

[VSK]
2019-05-06 21:00
#13

Tänk på att ha rätt stift i gällande värmetalet.

Annons:
kingen123
2019-05-06 21:04
#14

Hej,

Jag har kollat stiftet  igår senast och då var det som senaste bilden som jag la upp,

Det sitter org avgassystem på den, de som satt från början, ok?

japp, jag har ställt luft/Bland skruven när motorn varit varm,

Jag ta bort choken och kolla, Mätte pinnen att den var 20 mm ute, satt tillbaks den och startade , lät den gå och vänta 5 min, sen var den ute ca 25-26 mm totalt, Men sen åkte pinnen sakta in igen direkt till 20 mm ute, Ska pinnen åka in direkt igen när man stänger av moppen?, är det rätt??,

drar den tjuvluft så skulle den väll ej gå perfekt ??,

Strypning i luftburk saknas och 5 grams vikter sitter i men kör ändå lungt med den, blandad körning med maxfart på 30-35. ( kör normalt 25-30 km/h och ibland saktare ),  Och ändå drar den 4,3-4,5 dl milen, är väll mycket då??

[VSK]
2019-05-06 21:17
#15

#14

Drar den tjuvluft så är det där tipset om startgas kommer in i bilden. Drar moppen lite tjuvluft så kan choken dölja det. 

Choken styrs ju med hjälp av el och hur nålen beter sig när moppen är avstängd ett tag vet jag faktiskt inte. Kanske skiljer från förgasare till förgasare hur länge det tar innan chokepinnen är i kallstartsläge. Är du osäker så koppla ur strömkontakten till choken när motorn är varm så kan du räkna bort choken (utgår ifrån att den är hel). 

Rent generellt sett så kan man säga att om motorn är varm och man ger full gas och motorn liksom nästan dör eller blir ett surt brölande öööööööööööööööööööööööörn så får moppen fel blandning. 

När du ändå håller på och mekar så gör rent förgasaren och blås rent i alla hål och munstycken du ser om du inte redan gjort det. Tråkigt att fippla med förgasare men måste göras ibland. Givetvis tar du bort munstyckena innan du blåser med tryckluft. Brukar samlas skit i flottörhuset. 

Du kan ju alltid montera extra bensinfilter på soppaslangen om du vill. Skadar ju inte.

[VSK]
2019-05-06 21:20
#16

Om du har fyrtaktare så kolla så att gummimembranet i förgasaren är helt. Vet inte hur gammal moppe du har men de med några år på nacken tålde inte etanolen i bensinen så därför så torkar gummit ut och spricker.

[VSK]
2019-05-06 21:33
#17

Vet inte hur långt din moppe har gått men är det fyrtaktare så måste du justera ventilerna efter ett antal mil. Vet Såna där moppar kräver ganska täta serviceintervaller. Har du kollat kompressionen i cylindern?

Har du ingen kompressionsmätare så kan du nog kolla ganska lätt ändå om du har repor i cylinder/kolvringar och det är att ha i en liten liten skvätt tvåtaktsolja i cylindern via tändstiftshålet (och sätt tillbaka tändstiftet sen så klart). Får du högre "kickmotstånd" än normalt så vet du. 

Nåväl, lycka till med mekandet och felsökandet.

kingen123
2019-05-06 21:41
#18

Hejsan, Min förgasare är ganska så ny, bara varit monterad ett tag på en annan moppe men annars är den rätt ny denna förgasare som jag har på den nu, Har kollat den invändigt och den ser ut som ny fortfarande, Membranet är helt och inga sprickor i det,  Moppen är från 2011 - 2012 har jag för mig,

Förgasaren som satt på den innan och även denna nya förgasare så drar moppen lika mycket Blandad körning, runt 4,3 - 4,5 dl / milen med både denna nya och den gamla förgasaren,,

choken får ström då hela tiden när den är igång så pinnen  är ute hela tiden då eller ??,

Har provat med både standard NGK och ett biltema stift, somsagt den går bra och startar lätt men tycker den drar lite mycket soppa, OM den skulle dra tjuvluft så går den bra ändå fast drar den mycket mer soppa då??

kingen123
2019-05-06 22:09
#19

Hej igen,

Jag har inget problem med kompet på min moppe, det är en 4 takt, Är inte startproblem som jag har och kompet känns helt normalt och den startar på 1-2 kick , även lätt på elstarten, så lättstartad är den, har ingen komp mätare men somsagt är ju inga start problem med den men tycker de bör dra mindre med soppa ändå??,

OM ventilerna krånglar så brukar den ju gå mycket sämre och även vara svår att starta . och inga problem jag har ju??, dock har jag inte kollat ventilerna på den men menar du att den kan dra mer soppa om inte ventilerna står exakt ??. drar den mer soppa då??, tack för svar

kingen123
2019-05-07 08:38
#20

Tack för svar på det jag skrev ovan för den som vill svara :)

Annons:
[VSK]
2019-05-07 09:06
#21

#19

Verkar som det mesta funkar ok med din moppe förutom då bensinförbrukningen. Ventilspelet är nåt som måste justeras på fyrtaktare och man kan säga att ju billigare moppe ju mer ofta bör man justera ventilspelet. Nu minns jag inte exakt gapet på kall motor men gissar nånstans runt 0.10 mm, men det där kan du googla fram.

Har du inte ok ventilspel så tappar du prestanda helt enkelt, men verkar som dina ventiler är justerade hyfsat nyligen (eller att du fått tag på en extrem lågmilare). Men om vi går till din förgasare enbart då du bytt ut den. Vilken dimension är det jämte original? Kan ju vara att den är större förgasare än den som sitter på original och därför så drar den mer bensin helt enkelt. 

Har du inte liknande förgasare storleksmässigt (insug/utblås) som original så räknas det som trim men det känner du väl redan till. Eftersom din moppe verkar gå bra nu, hur mkt uppskattad gas behöver du för att komma upp i toppfart? 

Kommer du upp i toppfart på ca halv gas eller 3/4 gas så är det ju ingen vits att gasa mer precis. Dock ska fyrtaktare normalt sett dra ganska så mkt mindre soppa än en tvåtaktare så procentuellt så ligger du ganska högt. 

Ju större förgasare du har ju mer syre behöver den. 

Tog ett tag innan jag misstänkte fyrtaktare så glöm det där jag skrev om avgasröret. 

Kan helt enkelt vara som så att du eldar för kråkorna med din nya större förgasare. Har du inte ändrat nåt på din moppe förutom just förgasaren så är den ju strypt och när du kommer upp i ett visst varvtal så stängs tändningen av så det spelar ingen roll hur mkt du gasar då. En liten givare som räknar varvtalet som går till en liten styrbox -CDI.

Fyrtakt är inget jag hållit på med alls utan snappat upp lite då och då. 

Normalt sett så brukar man ju säga att en motor inte förbrukar mer än man gasar men det gäller nog lite mera större starkare motorer för just små mopedmotorer så brukar folk generellt sätt ha full gas när de kör.

Har för mig att tomgångsmunstycket/lågfartsmunstycket skall ta över till 3/4 gas och det är där som luftskruven gör nytta, sen tar högfartsmunstycket över sista biten och har inget med luftskruven att göra alls, men det där kanske endast gäller tvåtakt. Man glömmer lätt och snabbt när man inte hållit på på ett hyfsat bra tag. 

Vet inte om jag kan hjälpa dig mera så här på distans. Din moppe går ju bra och är lättstartad men drar mer soppa. Du kanske inte kan göra nåt åt det då du bytt till annan förgasare så du får kanske acceptera den högre bränsleförbrukningen eller så får du lämna in moppen för förgasarjustering till nån verkstad. 

Kolla om du inte kan justera din gasvajer så att vid full gas vid handtaget inte ger full gas vid förgasaren. Kanske inte skiljer nåt alls i toppfart men kanske skiljer en del vid bensinförbrukningen. 

Gällande tändstift så tänk på att värmetalet inte är samma för olika tillverkare. NGK och Bosch har precis tvärsom, dvs hög siffra kallt stift på NGK (vill jag minnas) och för Bosch är det precis tvärsom. Vad Biltema har vet de nog inte ens själva. Googla för säkerhets skull.

Så håll dig till så nära original som möjligt för har du inget högt trimmad motor så behöver du inte kyla cylinder och topplock precis. 

Normalt sett så kan man gå ett tal åt respektive håll utan större fara på taket jämte original rekommenderad.

kingen123
2019-05-07 10:02
#22

Hej,

Jag har en Original förgasare till just Vento moppe, så ingen trim förgasare utan original det med. innan satt med org förgasare på den och den drar samma soppa förbrukning med både den gamla och nya förgasaren, så  Förgasaren bör ju ej vara problemet ??,

Moppen har gått ca 730 mil nu men wiren var av ett någon månad / några månader av förra ägaren så gått lite mer, så inte jätte långt ändå??

[VSK]
2019-05-07 10:15
#23

#22

Om du har samma förbrukning oavsett förgasare så kika på ventiljustering. Hjälper inte det så får du nog acceptera att det är skillnad på bensinförbrukning IRL och på papper. 

Ett tips är ju att köra jämt på 98 oktan jämt för då har du "vinterblandning" på etanolen året om (5%). Kör du på 95 oktan så har du sommarblandning (mer etanol) större delen av det varma årstiden. Etanol har 37% mindre energiinnehåll än bensin vilket gör att man får gasa mer och motorn drar mer.

kingen123
2019-05-07 12:21
#24

Hej,

Tag bort insuget och kollade och såg att Bakelit packningen ( tjockare distans med gummi o ring satt direkt mot topplocket , Pappers packningen en tunnare saknades som ska sitta mellan backelit packningen och topplock, Så kanske inte var helt tätt där innan??, Kan ju dragit tjuvluft där, bytte även klämman som håller förgasaren på plast i insuget då spåret var dåligt så den inte var helt åtdragen, så nu är den max åtdragen, de sakerna kanske med gjorde lite skillnad på förbrukningen??

[VSK]
2019-05-07 12:35
#25

#24

Därför du skulle ha provat med startgas som jag sa förut. Hade besparat dig en hel del arbete 🙂

kingen123
2019-05-07 12:43
#26

hej , tror du att det gjorde någon skillnad  nu då??

[VSK]
2019-05-07 12:52
#27

#26

Bara ut och testa vettja. 

Drar moppen lite tjuvluft så brukar man ju ofta få hög tomgång mm men det kan ju vara att packning håller tätt på tomgång men vid varv så drar den tjuvluft. Går liksom inte att svara på utan att testa sig fram. 

Tänk oxå på att när motorn blir varm så expanderar metallen.

Annons:
kingen123
2019-05-07 13:18
#28

Hej, Har provat den lite innan och då gick den perfekt, Stack iväg kanon och svarade perfekt på gasen och kändes bra i orket , Den gick perfekt tidigare med men tycker nästan den stack iväg snabbare nu . Drog på bra genom gasen, Ska prova längre runda senare ikväll, Men får kolla hur mycket den dragit nästa gång jag tankar upp den,  Men det låter väll bra som det är just nu med ??.

Vill helst inte ändra ventilerna nu när den går så bra, kan väll vara dumt ??

[VSK]
2019-05-07 13:30
#29

#28

Låter kanoners just nu tycker jag. Man skall inte ändra på nåt som redan funkar så vänta du med att kolla ventilspelet. Men lägg gärna lite mer pengar på att köra med 98 oktan är mitt tips. 98 oktan brukar ha bättre tillsatser (additiv) än den billigaste 95 oktan så systemet håller sig renare och därmed få lite bättre prestanda och livslängd. Sen det där med alltid 5% etanol istället för 95 oktan som ökar etanolhalten ju varmare det blir. Ju mer etanol i soppan ju större munstycke skall man ha för att kompensera (om man vill ha ut max prestanda) och ju mer soppa drar moppen.

Så ut och testkör ikväll du 👍

kingen123
2019-05-07 13:52
#30

Hej, Ska prova den ikväll men här om dagen gick den perfekt, igår körde jag en annan men sist gick den perfekt, så ska prova ikväll innan jag kollar mer på den, ska även kolla nästa gång jag tankar vad den har dragit,

[VSK]
2019-05-07 13:57
#31

👍

kingen123
2019-05-07 16:16
#32

Skriver här efter provturen för att se resultatet :)

[VSK]
2019-05-07 16:21
#33

🙂

kingen123
2019-05-07 18:13
#34

Nu är provturen klar och den gick helt perfekt, Startade direkt och inga fel, När man kör iväg så går den på väldigt lugnt varv så den knappt hörs, Men den varvar upp och går på högre varv än min andra kina moppe när man kör ca 20 km/h, sen kan man släppa av och köra 25-30 på lugnare varv om man släpper gasar upp och släpper av och " glider med ", Tänker att den har lite högre varv där när man varvar upp än den andra och därför drar mer soppa ??. Kan det vara så??, Just nu har jag 5 grams vikter och lite tyngre i den andra, vet dock ej vikten, Undrar om det går få lugnare varv på den vid ca 20 km/h ??, så då bör den dra mindre soppa??

Annons:
[VSK]
2019-05-07 18:54
#35

Rent generellt så kan man säga att ju lättare variatorvikter ju mer varvar den. Vill du återställa din Moped till original så föreslår jag att du börjar googla på de värden som gäller för respektive grej som inte är original i din Moped.

Variatorn kan vara spärrad på olika sätt, det enklast är en V-ring. Men en variator bygger på centrifugalkraften så ju mer den varvar ju mer skall remmen klättra på främre variatorn för ändrad utväxling.

Nu får du labba lite själv för det här börjar likna nån slags trimskola och det ställer jag inte upp på.

kingen123
2019-05-07 19:22
#36

Trim skola?, Har inget frågat om att trimma den ??, Att jag har andra vikter i den just nu var för att de gamla var slitna, ( hela variatorn ), Och att bara bytte ut hela variatorn mot en annan org fast det blev 5 grams vikter i den då jag hade det hemma, org ska vara 6-6,5 grams vikter, Jag provade nått liknande men då gick den så högt på lågt varv istället ( Dock visa det sig vara bakre variator som var rostig fjäder på och dåliga backar på den, ), så bytte ut den mot en bra beg jag hade hemma men inte bytt tillbaks vikterna fram än, så bör bli mindre varv sen med de lite tyngre vikterna då ju??, bör va korrekt ??,

Jag har kvar strypningen som stryper att det inte går gasa så mycket, Vissa har sån strypning som stryper gasen och vissa en skruv i locket, så har den först nämnda, låter bra va ?,

Denna moppe har ingen cdi strypning från början heller eller i kåpan, ok??,

Annars är den ju original , så det är ju bra ??,

[VSK]
2019-05-07 19:47
#37

#36

Har du andra vikter i som inte motsvarar original så räknas det som trim om farbror blå skulle ta in moppen på kontroll.

Gällande tryckfjädern så har du för kraftig sådan så orkar inte en originalmotor trycka in den ordentligt och då växlar moppen aldrig upp (så den varvar som en bålgeting istället och du får bättre ax i början).

Om tryckfjädern är lite rostig spelar ingen roll så länge den fungerar som den skall. Gällande kopplingen så räcker det oftast att slipa backarna lite mot asfalten för går de för varma så blir de glasyta på de och då slirar de bara. 

Stämmer att många såna förgasare till billiga fyrtaktare har en skruv som hindrar mer gas. 

Jo du har CDI-box i din Moped jag lovar 🙂

Har du ingen varvtalsstrypning i din CDI-box så räknas det oxå som trim. Kan vara bra att tänka på sen när polisen börjar med sina mopedkontroller nu till våren.

Har aldrig ägt en "kina-moped" men tycker 6 g låter väldigt lätt för att vara original. 

Ja på din fråga. Ju tyngre vikter ju högre utväxling och ju högre vill remmen klättra på främre variatorn men motorn skall orka oxå så därför så är ju korrekt vikt att föredra om man vill köra original. Det är där V-ringen eller V-brickan kommer in i bilden. 

Tänk på att du har fyrtaktare och såna original i billiga moppar gillar inte speciellt höga varvtal. Dyrare fyrtaktare kanske inte vill varva speciellt mkt mer de heller men de klarar ofta 1500 mil innan det är dags för att justera ventilerna och såna mil mellan service är bara att glömma på en kinamoppe.

Rent generellt så är det tre regler som gäller för en moppe om den skall kunna bli godkänd. 

Klass I

1. Max 50 cc
2. Max 4 kW
3. Max 52 km/t

Klass II

1. Max 50 cc
2. Max 1 kW
3. Lite osäker på om de klubbat max hastighet där än för 25-mopparna men sist jag hörde en siffra var 32 km/t.

Då mopparna är enhetsgodkända fordon så bör man byta ut grejer till sånt som motsvarar original på alla sätt och vis (om man inte vill köpa just original).

kingen123
2019-05-07 20:45
#38

Hej,

Strypningen på förgasaren sitter där som den gör original och är rätt inställd , så moppen går inte så snabbt direkt, Med Original vikterna så gick den max 35 km/h med strypningsskruven rätt inställd , Går lätt ändra så de går ca 30 km/h med de rätta vikterna och skruven inställd, Men har inte ställt in den helt exakt ännu då jag nyligen har bytt förgasare på den och hållit på att skruva med den som jag skrivit här, så är det, Så det låter väll bra ??,

Var inga så höga varvtal som jag menade kanske som du tänkte på,, Har inte fortare än ca 30 km/h med den så sånt varv är det inte.. Förstår du hur jag menade då??,

Bakre variator är Original och tryckfjäder med, Bara bytt ut den mot en bra beg jag hade hemma.. När jag kör iväg så varvar den inte som du sa utan jag skrev ju att den varvar som den ska i början och går väldigt lungt när man kör iväg,,, Menar att den varvar på högre varv mer än den andra då denna har lättare vikter och den andra org vikter ( Allt org orörd den andra moppen då jag köpte den ny ),

6-6,5 grams vikter är org på de mopparna, Har kollat upp detta,

Vento har ingen strypning i CDI boxen nya heller och ingen givare i kåpan, Finns fler kina moppar som inte har cdi strypning , Men jag vet batiaon mm har det, så där har du fel faktiskt, okej??, Jag har ingen trim cdi box på moppen , Var inte så jag menade uta en standard, så ingen otrypt sitter på den,

Jag har heller inga trimmade moppar, kör org, då jag nöjer mig med 25-30 km/h , Är inte ute efter fart faktiskt,

[VSK]
2019-05-07 21:11
#39

#38

Baotian har CDI-strypning. Tyckte du sa att Vento hade Baotian kopia på motorn. Är ganska vanligt att man kopierar andras motorer mm. I många fall så är det även samma fabrik som bygger massor med mopedmärkens fordon.

Finns två sorters strypning när det gäller mopeder idag. Den ena är elektronisk och den andra är mekanisk, dvs att moppen helt enkelt inte orkar köra fortare men måste även strypas utifall det är kraftig medvind eller om det lutar nedför och det gör man enklast genom att man helt enkelt stryper så att variatorn inte kan lyfta upp remmen för ökad utväxling och då varvar moppen som en bålgeting. 

Men även varvtalet måste begränsas så man inte varvar sönder motorn och där är effektiv strypning i avgasröret en lösning. 

När det gäller givare så sitter många där man inte ser de direkt bakom kåpan. Billiga moppar brukar ha givaren där man ser de, speciellt kinamoppar men inte alla.

Annan effektiv strypning man använder sig av som inte syns utifrån är insuget samt i avgasröret. Sen har vi "skorsten" i luftburken.

Är som sagt några år sen jag höll på med moppar och jag höll bara på i 4.5 år så man har inte lärt sig allt samt man glömmer lätt bort. Jag själv har aldrig befattat mig med billiga kinamoppar som tex Vento, vet bara att de är av urusel kvalitet och går sönder i massor. Undantag finns självklart. 

Hur menar du att strypningen sker på en Vento då om det inte är elektronisk varvtalsbegränsning (CDI) ? 

Kan tala om att i början när det kom klass I och klass II moppar från Kina så var inte kontrollen speciellt bra så ibland så kunde det sitta en 45 CDI i en 25-moppe mm och polisen fick faktiskt ge sig där och släppa föraren.

Idag så har polisen all info som finns om alla godkända moppar som säljs i det här landet samt det är upp till ägaren att se till så att moppen är original.

Många skyllde på slitna variatorvikter förut då motorn ville varva lite mera men det gör på sin höjd 1-2 km/t. Polisen var ganska lätt att lura förr i tiden för de hade ofta noll koll. 

När jag pratar om km/t så menar jag riktiga km/t och inte de på glädjemätaren (hastighetsmätaren). 

Åter till det tråden borde handla om. För att ha en fyrtaktare som som körs i 30 km/t så har du rätt i att den är otroligt törstig. Eftersom allting annat verkar vara ok enligt dig så återstår det endast att kontrollera ventilerna, eller så får du helt enkelt acceptera att moppen drar soppa.

kingen123
2019-05-07 21:52
#40

Hej , Har ej koll hur ang cdi boxen som du skrev men Vento har inte sån cdi box som Batiaon har och ingen strypning i kåpan, Vet att batiaon har det, Jag hade org vikter hemma så den hade tidigare och då gick den 30-35 km/h med strypningen som stryper gasen , gas / förgasar strypningen, den sitter där som den gjorde ny på den nya förgasaren, Men har inte fin inställt den då jag hållit på och bytt förgasare och kollat ang soppa förbrukningen.

Är inget jag har ändrat eller skruvat på utan det är förra ägaren då jag inte köpte den ny .

Får byta tillbaks vikter och det så får vi se hur mycket soppa den drar sen,

Så ligger det till, Blir säkert bra va??

Trimmar aldrig heller för den delen utan håller mig till org och håller mig till 25-30 km/ h när jag är ute och kör moppe, Andra kina moppen är org och orörd,

Sen har jag inte varit med om att de går sönder som du skrev tidigare, aldrig haft några större problem, bara lite små fix och service, så knappt fått byta ut nått på någon kina moppe, Det låter väll bra ??,

[VSK]
2019-05-07 22:11
#41

#40

Låter bra att du haft tur med din moppe 👍

Får man ett bra exemplar samt håller efter och kör som folk samt servar den i tid och otid så kan det funka riktigt bra. Sen så beror det ju på hur många mil man kör per säsong och på vilket underlag. Själv så har jag tappar räkningen på hur många med kinamoppar jag fått hämta med lastbilen. Var noga med bra olja i motor och växelhus och byt gärna oftare än det som står i serviceboken. Och kör med kvalitetsolja. 

Själv så tyckte jag aldrig om att ens provköra moppar med 10" hjul. 

Trimma har du ju redan gjort iom att du kör med andra vikter än original. Stämmer inte ersättningsförgasaren med original så räknas det som trim det med. Byter du till fetare munstycken, ja trim det med. En moppe behöver inte gå snabbare för att räknas som trim. Helhetsgodkänt fordon som jag skrev om tidigare. Montera en Black box och stryp moppen så den går i max 10 km/t, ja det räknas som trim det med. 

Som jag skrev så är det numer lag på att det är ägaren till en Moped som är skyldig att den är laglig, så det är rätt ointressant vad den förra ägaren gjorde eftersom moppen inte är original. Bra att tänka på sen om du hamnar i en poliskontroll för mopeder. 

Men men, nog om detta nu. Moppen din går ju bra och du är nöjd (bortsett från bensinförbrukningen)🙂

Annons:
kingen123
2019-05-07 22:28
#42

Hej,.

Har man original delar på den och den går 25-30 km/ h så är den ju laglig, I övrigt är den laglig med för alla funkar på den perfekt….. lysen , bromsar osv utmärkt skick.. Denna moppen har inte 10 tums hjul heller utan 12 tums, har kört med 10 tums med och de är faktiskt riktigt sköna moppar om man kör längre sträckor, gillar kina vespa moppar mycket mer än de äldre 80-90 tal faktiskt, jo stämmer kör man normalt och håller efter dom så går dom perfekt och håller bra, Dock har förra ägaren servat den lite sämre men jag tar hand om den..

Har bara provat med olika vikter och håller på att skruvat med dom som du vet så den är under test bara ännu, Men de org vikterna har jag hemma,  har kört med de tidigare med innan de jag har nu och inga problem men ville bara prova men ska byta tillbaks då jag vill ha lite mindre varv på den så provar org vikter igen :). Förgasaren är en org det med , sådan som satt på denna moppen ny faktiskt, Låter väll bra detta ??,

kingen123
2019-05-08 06:41
#43

hej igen,

Du skrev tyngre vikter så varvar den mer men den varvar ju mer med lättare vikter så tvärt om, Nu har den mer varv och varar upp mer med lättare vikter och tycker den har lite för mycket varv nu med 5 grams vikter så ska byta till original så får den mindre varv som den andra moppen jag har org vikter på.  Blir säkert bra ?,

bakre variator bytte jag för den gamla funkade inte som den ska samt slitna backar på den och jag hade en mycket finare hemma med org,, ( aldrig provat nått annat ), därför jag bytte, OK, ??

kingen123
2019-05-08 11:58
#44

Hej,

Original vikter och V ringen återmonterad , Så nu har den original vikterna igen och jag provade den och den verkade gå perfekt ;), Så inga lättare vikter på den nu :)), Det låter väll bra med allt ??,

[VSK]
2019-05-08 12:39
#45

#43

Nej jag sa att en moppe varvar mer med lättare vikter men har du för lätta vikter så kommer moppen knappt gå framåt. Tyngre vikter får remmen att klättra men motorn skall orka oxå. Och sen skrev jag att det är där som V-ring eller V-bricka kommer in i bilden (strypning). 

Rent krasst så tror jag inte farbror blå bryr sig om man bytt enbart koppling tex, men har du en koppling som är gjort för lite mer effektstarka motorer så kan man få icke önskvärd reaktion för det beror ju på vilka kopplingsfjädrar mm som sitter påmonterat osv.

#44

Nu börjar det likna nåt 👍

Låt det vara så nu och sen så lägger du all energi på att försöka få ned soppaförbrukningen, men det tror jag redan du fått nu då du har tyngre vikter i. Men ta bort och kolla ventilspelet när du ändå håller på. Tar inte speciellt långt tid. Tänk på att motorn skall vara kall när du gör detta. 

Passa på och kolla konditionen på kamdrev och kedja när du ändå kommer åt de. 

Är allt tipp topp där och allt annat är som det skall så kan du inte göra så mkt mer. Tror inte du nämnt nåt om luftfiltrets kondition men kan ha missat det. Är luftfiltret igensatt så blir det samma effekt som du skulle ha choken i konstant gällande bränsleförbrukningen. Ska du byta luftfilter så se till så det blir preparerat med sk filterolja för oljan tar hand om de minsta lilla partiklarna som annars hade sugits rakt igenom. Man vill inte ha onödigt med smuts i motorn.

Eftersom du hade bra komp så utesluter vi slitna kolvringar/repor i cylindern. Normalt på billiga kinamoppar är urusel kvalitet på kolv och sån bör man byta efter runt 500 mil (beroende på). 

Ska du fippla med kolven så täck för med trasa så att inte clipsen hamnar inuti motorn -för det vill man inte, tro mig. Har upplevt väldigt många hemmapulare som fått lämna in sin motor för klyvning och rengöring pga clips som inte ens väger 1 g styck (typ).

Nu får du felsöka lite själv för jag har fullt upp med annat men tala gärna om sen när du är klar med allt hur det gick.

Håller tummarna. 

Ps, utgår ifrån att din tändning står korrekt…..

kingen123
2019-05-08 13:33
#46

Hej, Jag har hållit på med moppar i över 10 år säkert, och kina moppar säkert 5 - 6 år skulle jag tippa på. Så har skruvat mycket moppe men inte haft problem med hög soppa förbrukning när allt har sett helt och fint ut :). OK?, Tändningen står rätt för den går ej ändra på kina moppar, Samsagt har Original bakre variator med org fjädrar mm, så inget ändrat till trim där inte,,,

Jo kolv clips vill man inte ha i motorn, aldrig fått heller, Och hade inte tänkt ta bort cylinder, topplock osv på en moppe som går utmärkt i övrigt. Känns ju väldigt onödigt?,  Luftfilter är i kanon skick, Inget fel på det…

Tror inte man måste byta ut kolv och sånt som redan är helt redan vid 500 mil för så dåligt är det i kvalite,,

[VSK]
2019-05-08 14:00
#47

Oj då, måste nog ringa fd bossen och tala om att man inte kunde justera tändningen på alla de mopparna de justerat tändningen på ☝️

Jodå jodå kolvarna är rent skräp i de billigaste kinamopparna tro mig. Man får det man betalar för så är det. Billig moppe så sparar man in på allt som har med kvalitet att göra. Köper man en Vento på Superbilligt så får man räkna med att det strular en hel del i snitt. Men å andra sidan så måste man ju tacka Superbilligt för alla de nya kunderna som kommit genom åren 🙂

C3 i en kinamoppe tar man inte i ens med Bachos längsta rörtång (då förstår du lite hur jargongen går).

Men du verkar ju ha full koll på det där så då behöver jag inte bemöda mig med att försöka hjälpa dig, OK?

Enklast är väl ändå att sälja skrotet och köpa nåt med kvalitet? Du gillar ju fyrtaktare så får jag föreslå en begagnad Honda Zoomer, en riktig kvalitetsmoped (bortsett från lite mjuk fjädring bak men det går att lösa). 

Jag anser mig vara klar med denna tråden och trycker bort den.

kingen123
2019-05-08 14:39
#48

Hej,

Varför ska jag sälja en moppe som går perfekt ??.  Jag har aldrig haft problem med någon kina moppe mer än man kan få med vilken moppe som, Man kan få mycket krångel med gamla moppar och kvalite moppar med , Allt kan krångla,,,

Denna moppen köpte jag för 4-5 år sedan och aldrig har krånglat , så så dålig är den inte ??, Kanske drar mycket soppa men aldrig krånglat annars och alltid startat lätt, sen har jag en vento från superbilligt, köpt för 3 år sen, Inga fel alls hittils,

Hur kan dom ställa tändplattan på en kina moppe isåfall??, Tändplattan går inte ändra och spolarna på plattan går heller inte ändra, så hur skulle de kunnat justera tändningen menade du??,

Annons:
kingen123
2019-05-08 15:16
#49

Det är bara att lägga ner tråden, Men tycker du inte ska kalla min moppe som går perfekt för skrot moppe, Tycker jag inte du ska då du inte ens vet hur den ser ut, För den är riktigt fint skick på den faktiskt…. Sen är det inte konstigt om de strular för många har de och kör sönder dom medvetet eller inte kan skruva, Och gör det värre bara, Så bättre de inte meckar tycker jag. De gamla mopparna kan gå sönder dom med , Allt kan gå sönder både nya och gamla grejer,,,

Jag har flera kina moppar och de har aldrig varit några större problem med, bara man servar dom och håller efter dom..

Så kanske haft tur med mina kina moppar då??

[VSK]
2019-05-08 17:04
#50

#49

Varför skruva på nåt som är helt och funkar? Varför ens starta tråden om din moppe funkar så himla bra. Konstigt att du med +10 års erfarenhet av mekande inte kan få ordning på bränsleförbrukningen. 

Klart jag blir lack när du endast klankar ned på mina försök att hjälpa dig istället för att visa uppskattning. 

Alla moppar kan gå sönder absolut, men köper man en Moped som endast är gjord med de billigaste materialen och som inte är gjord för att funka speciellt länge så får man mer problem än en Moped som är byggd för att hålla.

På 80-talet så vann FIAT UNO årets bil i Europa (1984?). Egentligen en riktig billig bil med massor med fel och brister men folket (kortväxta såna) i södra Europa gillade bilen för den tog de från A till B billigt. Det betyder inte att den bilen är utmärkt här i norden med långa förare på gropiga vägar, vägar med tvättbräda mm samt ha husvagn efter. Förstår du poängen? 

Många billiga kinamoppar har helt enkelt gått av i ramen pga för hög belastning (svetsfogar släpper) fälgar har kroknat pga för hög belastning mm. En belastning som vilken moppe som helst av kvalitet pallar för. Så om du sköter din moppe samt kör på fina vägar i 30 km/t samt inte väger +120 kg så kommer förmodligen din moppe hålla tills det är dags att byta ut slitdelar som tex kolv/kolvring, lager och annat.

Väger du +120 kg och kör på dåliga vägar med mkt stötar och slag så kommer inte din Moped hålla speciellt länge för det är inte den moppen byggd för i långa loppet.

Om du är nöjd med din moppe fine, är ju jättebra.

kingen123
2019-05-08 17:45
#51

Gick visst skriva här, Har skickat meddelande till dig :),

kingen123
2019-05-08 18:56
#52

Hej, Förstår hur du menade med kina mopparna och de dyrare håller bättre för det , Förstår hur du menade men då är ju de dyrare liknade moppar ganska mycket dyrare än vad jag vill betala och jag klarar mig med en kina moppe faktiskt , Går den sönder så får jag lösa och laga den, Okej??.

Ursäkta, Jag uppskattade ALL hjälp från dig och att du orkade skriva så himla mycket info , Så ursäkta mig om jag var otrevlig. Startade tråden för tyckte den drog lite mycket soppa men i övrigt går den Perfekt så skruvar inte för den går perfekt utan för att se om det går få ner soppa förbrukningen… Förr körde jag med en annan moppe och mätte aldrig upp hur mycket den drog utan bara tanka vid behov men nu har jag mest kört med bara den och mätte och fick se att den drog mycket,

Har kört den med original vikterna nu och jag är mycket nöjd med resultatet, Gick kanon , Så det låter väll bra det ??, Nu är vikterna med org då på den :)

kingen123
2019-05-09 10:43
#53

Hej igen,

Jag tar och avvaktar med att skruva och kolla ventilerna då den startar lätt och går riktigt bra senast.. Om ventilerna står fel brukar den vara svårstartad och bli varm samt gå dåligt, Och det gör den ju inte men vet att man ska kolla ventilerna på dom och ställa vid behov men jag avvaktar lite och kollar soppa förbrukningen hur den ser ut nu nästa gång jag tankar den.

Så blir det väll säkert bra ??  Mesta låter väll bra nu??

kingen123
2019-05-10 09:23
#54

Hej, Du får ha det så fint och jag tackar för all info du skickade ,  Och all hjälp , Jag ser inget fel på nått av det så , Har kollat allt utom ventilerna som jag avvaktar med,  ska tanka i helgen o kolla förbrukningen. Så ursäkta men uppskattade allt mycket ärligt talat,

kingen123
2019-05-11 20:25
#55

Hej, Tankat idag och Nu hade den dragit ca 3,5 dl milen, Så minskat från 4,4-4.5 dl/milen till ca 3,5 dl milen, så något bättre nu, Bör gå fixa så den drar mindre men nu är de ju lite bättre ändå, låter väll ok??

Annons:
Upp till toppen
Annons: