Annons:
Etikettmoped
Läst 607 ggr
[Jimmy.L]
6/20/18, 5:08 PM

Cyklar och bilar på samma bana

Regeringen ger klartecken för cyklister och förare av Moped klass II att köra på körbana även om det finns en cykelbana. Detta gäller om den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen. Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/06/cyklar-och-bilar-pa-samma-bana/

Annons:
[VSK]
6/22/18, 6:16 AM
#1

Kommer bli många olyckor nu. Idiotiskt förslag enligt mitt sätt att se på saken.

[Jimmy.L]
6/22/18, 8:24 AM
#2

Jag kör heller på vägen än kombinerad cykel och gångväg då gående har en förmåga att knappt flytta sig.

[VSK]
6/22/18, 8:47 AM
#3

#2

Måste hålla med dig där. Tänkte mera på folk som inte kan köra som folk samt alla galna bilister. 

Oavsett lösning, så kommer det bli mer allvarliga olyckor.

[Jimmy.L]
6/22/18, 9:04 AM
#4

#3 Jo vissa bilister kör för nära vid omkörning lika så vissa lastbilar.  Och en del  vägar vill man helt inte köra på då hastigheten på vägen är högre än vad som är tillåten.

[VSK]
6/22/18, 9:10 AM
#5

Tycker man borde höja maxhastigheten på båda klasserna med 5 km/t, för att på så sätt anpassa sig till mer korrekt hastighet, speciellt klass i mopparna. Vet inte hur många ggr man sett bilister som tröttnat på 45-moppar och kört om som idioter på 50-väg. 

Förvisso så är det ju de som kör snabbare än 50 på en 50-väg men nånstans måste man ju börja. 

25-moppar kan de ha kvar men då ta bort hjälmkrav. Idag är det max 24 km/t utan hjälmkrav (elcykel) om man har hjälpmotor.

[Jimmy.L]
6/22/18, 11:00 AM
#6

Håller med dig det borde kunna gå 5 km snabbare som på dom äldre mopederna.

Annons:
[VSK]
6/22/18, 11:05 AM
#7

👍

Taggeman
6/22/18, 2:40 PM
#8

Dom här gamla klass1 mopparna är fina att ha dom kan gå i 45 knyck (25moppe) utan trim. 😃
Kan tänka mig att dom är värda lite mer nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
6/22/18, 3:28 PM
#9

30-moppar får faktiskt göra 42 riktiga km/t utan att farbror blå kan göra nåt (såvida de inte ändrat den lagen sista åren).

[VSK]
6/22/18, 3:29 PM
#10

Flakor i fint skick är snordyra. Sånt kastade de efter en för 20 år sen.

[Jimmy.L]
6/22/18, 3:35 PM
#11

#9 Det visste jag inte, vet att 25-moppar kan göra 30 utan att polis stoppar en. 

Ja flakor nya som begagnade är väldigt eftertraktade.

[VSK]
6/22/18, 3:43 PM
#12

#11

Du får skaffa en 30-moppe 😃

Men kolla upp så att den lagen inte har ändrats. 

25-moppar sist jag hade koll, kunde göra 32-33 km/t där nånstans. Men då när jag var uppdaterad på detta så var det nog oense vart de skulle dra gränsen för 25-mopparna. 

45-moppe får göra max 52 riktiga km/t. Sen får de max ha 4 kW och max 50 cm3. Men de är ju helheltsgodkända fordon så man kan inte slänga på nån annan cylle och förgasare som inte motsvarar original. Peugeot lär visst lagt massor med pengar för att få deras moppar typgodkända. Min förra gjorde exakt 46 km/t om man varva så variatorbrickan glödde 😃

När jag serva moppen så råka jag slarva bort en del saker till moppen och blev tvungen att införskaffa nya grejer ☺️

Upp till toppen
Annons: