Annons:
Etikettverkstad
Läst 923 ggr
Ary
9/16/17, 8:00 PM

Bromsbackar slut

Efter att bromsarna bak nupit x antal gånger och jag fått stopp förstod jag vad felet var, eller någon annan snarare eftersom jag inte är så mekaniskt begåvad..

Frågan är nu, efter att ha släppt på bromsarna bak, är det risk att det händer igen? Kör småsnuttar hemma till de blir bytta på fredag men vill ju inte riskera att det händer igen och att jag blir stående.

Annons:
[Jimmy.L]
9/16/17, 8:09 PM
#1

Vågar inte svara ja eller nej på detta då jag inte varit med om det. men har du släppt på bromsen så bör det ju rulla utan att det nyper.

Cragan
9/25/17, 1:30 PM
#2

skulle personligen ej använda bromsen som strular innan det är bytt

Ary
9/30/17, 12:24 AM
#3

Tack ska ni ha Jimmy och Cragan. Körde enstaka gånger lokalt några kilometer ett par ggr utan problem eftersom den ändå bara hade strulat när den blev riktigt varm. Lämnade in idag. Ska se om jag har möjlighet att vara med och kika, jag måste verkligen lära mig att meka! Bortåt 650 spänn i timmen på verkstad svider ju lite..

Cragan
9/30/17, 12:35 AM
#4

#3 bromsbackar brukar vara ganska simpelt att byta själv fast kan nog vara bättre o lära sig meka på mindre vitala grejer tills man fått upp självförtroendet på att man gör rätt.
650kr/timmen jisses tur jag mekar själv när det behövs annars hade jag varit fattigare än jag redan är

Ary
9/30/17, 12:42 AM
#5

Just det, varför tror du jag vill lära mig. Inte är det för att jag absolut vill smutsa ner mig. 😉😃 Lämnade in på däckverkstaden som ändå byter däck och kan eftersom ägaren har en 500 kubik scooter. Och där får jag dessutom vara med om jag någonsin blir klar med att riva badrummet jag håller på med.

Cragan
9/30/17, 6:29 AM
#6

#5 alltid bra o hitta någon där man kan få lära sig av
göra som jag gjorde kan bli dyrt dvs lära sig av sina misstag, men som tur var hade jag en extra uppsättning med cyllinder och kolv till den moppen 😃
bara ett tips om du tänker byta kolv själv se till att kolvringar sitter rätt o va extra säker på att knastrena (kolvklipsen) sitter som dom skall dom repar nått ohygglit

Annons:
[Jimmy.L]
9/30/17, 7:50 AM
#7

#3 650 spänn är inte så farligt, här kostar det 995 kr för service. 😮

Ary
10/5/17, 10:38 AM
#8

Ooops allt hade beckat igen tydligen. Själva bromsbackarna var inte så slitna men ingenting rörde på sig i princip. 😮

setfree
1/5/18, 9:37 AM
#9

#8 Jag fick underkänt på besiktningen på min vanliga bil. Bakbromsarna tog ojämnt. Jag fick byta båda bromsoken och bromsskivorna. Bromscylindrarna hade bekat ihop. Det är ett vanligt problem när man kör i salt och smuts.

Det är nog bara att betala. Det blev väldigt dyrt för mig.

Ary
1/7/18, 12:28 PM
#10

Tack #9  och alla andra! Nu löste det sig, jag fick hjälp av killen på min däckverkstad som jag bundis med. Han fixade den emellan jobb för en mycket resonabel ersättning.Och så läxade han upp mig om att jag måste tvätta moppen oftare om jag ska envisas med att åka i regn och snö. 😉

Hade det varit en bil hade det ju blivit dyrare, då lämnar jag in på fordonstekniska gymnasiet.

Upp till toppen
Annons: