Annons:
Etikettmoped
Läst 2157 ggr
Imasy
2017-07-09 01:36

Baotian EU-moppe, nåt att ha?

Bilen jag har, den ska säljas, gärna snart innan den brakar och ff är skattad och besiktad. Dessutom införskaffades den enbart för att jag skulle kunna ta mig till jobbet när den bilen jag hade då gick sönder. Denna är inte optimal för oss som familj endå.

Är så sjukt trött på detta med bilar, och jag funderar på om jag skulle skaffa mig en moppe att åka till jobbet med. Åker mellan 1-2 mil/ dag vardagar, och jag tycker det blir lite halvdyrt att ha bil för den lilla mängden mil. Samtidigt är det jäkligt najs när det är dåligt väder etc. 

Har kikat runt lite och de som faller mig i smaken är dessa Baotian scootrar, men googlar man lite verkar de ju vara rena skitkvaliteten? Hur många mil ska en moppe kunna gå innan den anses förbrukad? 

Kan väl även tillägga att jag kommer köra max 45 km, inte busköra i skogen etc. Om 3 år är äldsta barnet 15 år, är det att hoppas på för mycket att han också skulle kunna använda sig av denna då?

Hur får man tag på reservdelar om den går sönder? Kan man hitta det på närmaste biltema eller måste det specialbeställas?

Begagnade mopeder var inte så himla mycket billigare, så jag kan tycka att det kan vara värt att lägga till nån krona på priset och ha garantier på den.

Hittade även en jag gillade på en sida som heter superbilligt.se. Vet ni något om dessa mopeder? Är det bara skräp? 

Jag jobbar i vitvarubranschen och är smärtsamt medveten om att man får vad man betalar för, men jag vill ha ett billigt transportmedel för att kunna ta mig till jobbet och lägger fn hellre pengarna på hög.

Annons:
Niklas
2017-07-09 07:48
#1

Jag skulle nog hellre köpa en begagnad av ett bra märke.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jimmy.L]
2017-07-09 08:14
#2

Som Niklas säger köp en bättre begagnad istället för en Moped som kan krångla väldigt mycket. 

Baotian är billig men mycket jobb med den om det strular.

Jag har en PGO T-REX och den rullar utan bekymmer mil efter mil.  

En ny Moped kostar från ca 12.000 kr och uppåt för dom bättre mopederna.

Undvik helt superbiligt.se jag gjorde det misstaget med min första Moped som höll drygt ett år innan motorn rasade ihop.

Mopeddelar hittar du på nätet så som KGI, twostroke mm, men ska garantin gälla för ny Moped är det mopedverkstad du måste vända dig till för service.

Imasy
2017-07-09 09:35
#3

Kan väl säga att jag inte var allför imponerad av superbilligts garantier, medan Baotian hade en bättre deal. Tycker detta är jättesvårt. De som verkar nöjd med den verkar vara den gruppen jag tillhör, vuxna dom jobbpendlar. De som skriker rätt ut är den yngre generationen på trimmat. Är intresserad av beg då jag antar att jag kommer få börja skruva direkt. Dessutom är prisskillnaden så pass liten mellan ny/beg att jag tycker det kan vara värt att lägga till nån krona.

Imasy
2017-07-09 09:36
#4

Inte intresserad av beg ska det ju stå :D

[Jimmy.L]
2017-07-09 10:46
#5

Problemet med just Baotian är att vissa funkar bra medans andra har problem med dom. Där ifrån jag köpte min PGO hade han en massa Baotian inne för lagning, har du otur kan den stå länge på verkstad eller regelbundna besök om felet inte hittas.

Imasy
2017-07-09 13:55
#6

Ja det verkar lurigt det där. De flesta klagotrådarna jag hittar har några år på nacken, men ingen mer aktuell. Kanske har de tagit till sig kritiken och förbättrat. Men jag använder bilen till 99% till och från jobbet. Har 6 km till jobbet enkel resa. Mataffären ligger på vägen mellan hemmet och jobbet. Betalar ju ca 7000:- / år av att bara äga bilen + en rejäl slurk med bensin. Så det känns ju som att även en ny skulle betala tillbaka sig ganska snart. Även om Baotian hade generös garanti så kan ju service så klart strula. Stöter på det dagligen i mitt jobb. Verkar dock som att "deras" verkstad ligger i de centrala delarna av min stad. Skulle det krisa så åker jag gärna MTB också. Bussen går flera gånger i timmen utanför mitt hus, så det går ju. Men allt handlar väl om att man får ställa om sig lite. Det är ju väldigt bekvämt att att hoppa in i bilen och dra, men jag vette sjutton om jag är så sugen längre på att lägga alla dessa pengar (plus reparation/service etc ) bara för att ha möjligheten. Men samtidigt är jag ju rädd att göra bort mig, att man ångrar sig efteråt. Är det någon av er som bytt bort bil mot Moped?

Annons:
[Jimmy.L]
2017-07-09 14:05
#7

Kan lova dig att mopedverkstäderna har mycket jobb med Baotian även idag. 

Fördelen med en bättre Moped är att andrahandsmarknaden på mopeder som har servas på verkstad är högre till skillnad från kinesmopederna som går för någon 1000-lapp även om dom har blivit bra behandlad.

Imasy
2017-07-09 14:27
#8

Tanken är ju att om jag köper en, kan ju sonen använda den om tre år och köra slut på den om det ska vara så. Inget håller ju för evigt. Dock verkar inte Baotian ha ett speciellt högt andra handsvärde, och de mopeder jag kan tänka mig ligger runt 6000:- beg och har runt tio år på nacken. Det känns väl inte helt ok det heller.

Imasy
2017-07-09 14:28
#9

Hur blir det med registreringen förresten, blir det jag som köpare som gör detta eller fixar företaget man köper ifrån det?

[Jimmy.L]
2017-07-09 14:34
#10

Är företaget du köper ifrån som ska fixa det.

Kolla upp försäkringar med efter som det kan skilja sig väldigt mycket beroende på vilket försäkringsbolag det är samt typ av Moped.

[Jimmy.L]
2017-07-09 14:43
#11

#8 Du får ju en väldigt fin PGO för ca 8.000 -10.000 kr begagnad som är 2-3 år gammal som håller.

Danska posten har PGO mopeder som rullat över 10.000 mil utan ett enda problem och det var därför jag skaffade en, jag har väl kört ca 60 mil utan problem.

Imasy
2017-07-09 16:48
#12

Är det vanligt att man får hem mopeden som någon byggsats? Vad händer då om man råkar ha sönder något etc? Känns ju lite halv B att behöva montera ihop ett fordon själv. Det är ju inte en spark direkt.

[Jimmy.L]
2017-07-09 17:55
#13

Beställer du på nätet får du sätt ihop vissa saker själv. I affären är den redan monterad.

Annons:
Imasy
2017-07-10 21:16
#14

Haha, blir ingen moppe, "råkade" köpa en ny MTB idag istället, och jag har inte råd med båda :)

[Jimmy.L]
2017-07-10 21:20
#15

Funkar det med.

Imasy
2017-07-10 21:34
#16

#15 haha ja det gör ju det, och jag behöver ju inte oroa mig för service etc på samma sätt ;)

Upp till toppen
Annons: