Annons:
Etikettmoped
Läst 7908 ggr
Corneliasophia
2016-04-24 20:09

Vilken moppe?

Är en 14 årig tjej som ska köpa moppe, för att ta mig till skolan. Funderar nu på vilken. Har bestämt mig för att jag ska ha en klass 2 (25km/30 km) har kollat på boatian och virallie läst väldigt mycket om många som tycker dom är skit men känner en som har en boatian och en som har en viarelli båda har funkat prima. Har även kollat på speedfight men det finns knappt några klass 2 överhuvudtaget, dom som väl är klass 2 är väldigt gammla. Så behöver hjälp någon som vet något?

Annons:
[Jimmy.L]
2016-04-24 20:21
#1

Boatian är ju som sagt fågel eller fisk antingen får man tag på en måndagsexemplar som jag gjorde eller så hittar man en som håller betydligt längre.

Börja med att fundera hur mycket pengar du vill lägga på en Moped. En ny av bättre märke kostar allt mellan 10.000-30.000 kr En bättre begagnad kan fås runt 6-10.000 kr.

Boatian och andra kinamopeder kostar som ny mellan 3.000-10.000 ca. Begagnade 2.000-5.000.

Corneliasophia
2016-04-25 08:48
#2
[VSK]
2016-04-25 09:29
#3

Ts, ska du köpa en Kina-moppe så byt ut alla oljor. Motorolja samt slutväxelolja rekommenderas starkt att bytas ut innan du kör med moppen, för de är av undermålig kvalitet. Är ju inte så vanligt med tvåtaktare och billiga Kina-moppar så det är alltså motoroljan jag syftar på.

Det finns ju tex Baotian som är tvåtaktare men det är oftast deras "sportmodeller" som är det. 

Nu vet jag inte hur det är på de nya förgasarna som brukar sitta på Kina-mopparna, men de äldre tålde inte etanolen i bensinen, så om bensinbolagen kör som sist jag kollade upp detta, så tanka alltid 98 oktan. 98 oktan hade alltid 5% etanol i medans 95 oktan ändrar procenthalten beroende på årstid. På vintern så är det 5% etanol i 95 oktan med men de ökar den halten mot varmare tider, typ sommar. Gäller så klart förgasare (munstycken). 

Det är alltså membranet i förgasaren som upplöses sakta men säkert av etanolen. Borde ju vara åtgärdat nu kan man tycka, men man vet ju aldrig förräns det är testat.

Vad du än gör så tanka aldrig fel, dvs E85 mm, för då smälter plasten i förgasaren ihop och du blir stående. 

Sist men inte minst, så alltid på tomgång några minuter innan du åker iväg. Är viktigt med en varm motor innan belastning. 

Tänk på när du köper en ny Moped att för att garantin skall gälla så måste du serva moppen på auktoriserad verkstad enligt servicebok/häfte för annars gäller inte garantin, och köper du en Kina-moped och kör mer än säg 200 mil om året så kommer servicekostnaderna bli dyrare än moppen på några år beroende på inköpspriset av moppen så klart.

En service av en Moped kostar runt 800-900 kr. Fyrtaktarna brukar vara lite dyrare i service då det skall justeras ventiler, samt oljebytet (tar nån timma extra). 

Jag har själv en Peugeot Speedfight 3 (du nämnde Speedfight) och tänk på att dessa moppar är ruskigt dyra att försäkra. Räkna med allt från kanske 700-900 kr i månaden för helförsäkring om du bor i hyreshus. (försäkringarna skiljer åt beroende på vart man bor nånstans och väljs via sitt postnummer).

Köp en PGO istället, och du kommer bli riktigt nöjd, samt den är inte så dyr i försäkring.

Corneliasophia
2016-04-25 09:39
#4

Så tycker ni en ny viarelli/baotian eller en begagnad äldre årsmodell speedfight?

[VSK]
2016-04-25 09:50
#5

En begagnad PGO tycker jag du skall satsa på. Se bara till att den är ordentligt skött. Skall du absolut ha Peugeot så skulle jag nog rekommendera en äldre Vivacity. Är ju inte så snygga kanske, men oftast bra. 

Viarelli lever mest på namnet då det är italienskt från grunden. Finns ingenting idag kvar av italiensk kvalitet då det blev "kinesiskt".

De flesta tillverkare gör ju mopparna i Kina idag, men det spelar ingen roll vart de skruvas ihop så länge man satsar på kvalitet. 

Så satsa hellre på en äldre begagnad kvalitetsmoppe än nån ny Kina-moppe. Vad du än gör, köp inte moppe på Superbilligt.se eller nån begagnad som sålts där som ny. Du kommer ångra dig till 100%.

[Jimmy.L]
2016-04-25 10:30
#6

Håller med i det VSK skriver.

Annons:
Upp till toppen
Annons: