Annons:
Etikettveteranmopeder
Läst 4898 ggr
musculus
2016-03-27 21:28

Mycket svårstartad Zündapp KS50

Jag har investerat mig ett brytarlöst kokusan 12v tändsystem till min zündapp ks50 som jag i höstas renoverade motorn på (bytte alla lager, packboxar, en kickaxel och såklart nya packningar). Ställde förtändningen på 1.8mm som det original ska vara,  När jag var klar och skulle provstarta så gick han absolut inte igång, provade att ställa justerbara munstycket i olika lägen och tillslut fick jag han att tända och efter några fler kickar gick han igång. Motorn kändes riktigt rapp och gick hur fint som helst, jämn på tomgången och svarade på alla tvärgasningar.  stängde utav den och testade att starta igen men då var motorn heldöd. Inget tecken på att den ville starta… 

Motorn bör hålla tätt vid cylindern (nya packningar där också) och åtdragna topplocksmuttrar.

Rengjorde förgasaren (bing 17) så den ska det nog inte vara något problem med den. Avgasröret är rätt nytt så den har inte sotat igen. 

klarblå gnista på tändstiftet (NGK B7HS) ca 0.6mm gap

Fin och ny cylinder samt kolv,ringar och topplock. 

När man kickar "bölar" han bara, precis som att han får för mycket bensin, men ställer man ner munstycket så när han tillslut startar går han för snålt. 

Vad kan då felet vara? kallt/varmt tändstift? bränslenålen som ska höjas/sänkas? (han gick bra innan och har inte rört bränslenålen sen dess) Fel bensinoljeblandning? Dålig kvalla på bensinen?

Blir jätte glad om någon vet/anar varför han är så svårstartad  och vad jag ska göra för att åtgärda det! 🙂

Annons:
Inkanyezi
2016-03-27 21:39
#1

Ett möjligt fel med symptomen du beskriver är att förgasaren flödar, dvs att den har för hög bränslenivå. Det händer ibland, och orsakerna kan vara olika. kolla att flottören lägger sig i rätt läge och att flottörventilen stänger ordentligt utan något läckage alls.

I och med att du har bra gnista är den mest troliga orsaken att den flödar.

musculus
2016-03-27 21:57
#2

Hade tidigare problem med att flödade från förgasaren, men efter rengöring försvann det, är rätt säker på att den tätar som den ska, men ska för säkerhetsskull kolla det! tack för svar!

Inkanyezi
2016-03-27 22:37
#3

Det kanske inte rinner över, men nivån i flottörhuset kan vara för hög utan att det dryper om förgasaren. Det kan göra att man får för mycket soppa när man ska starta.

musculus
2016-03-29 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Provade en annan flottör och flottörlock men ingen skillnad vart det, provade till ochmed att skruva dit den gamla bing 9.5 men det blev ingen skillnad då heller.

Nu idag när jag tillslut fick igång motorn så granskade jag rätt noga kring cylindern och topplocket, då märkte jag utav hur det bubblade vid topplocket. Där läcker det komp, och det kan vara därför den blir så svår startad, fast går så bra när den väl är igång.

Cragan
2016-03-30 03:28
#5

metall expanderar av värme så kan vara att läckan går ihop när den blir varm.
skulle nog prova att byta toplocks packning  och kolla så att toppen är plan och kolla så det inte är några skador på vare sig top eller cylinder

[VSK]
2016-04-03 21:59
#6

Dra åt toppen med momentnyckel, samt rätt vridmoment. Vet ej vad denna topp skall ha, men en gissning är 10 nm. Google kanske vet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: