Annons:
Etikettveteranmopeder
Läst 5001 ggr
musculus
2015-11-30 10:25

Krånglig tändning zündapp

Hej!

har ett problem med min zündapp..Ledsen

har bytt cylle paket till en solfjäder (kolv, topplock mm). Jag tog senare och renoverade motorn, bytte lager, packboxar och även en sliten kickaxel. Fick igång han efteråt efter många försök :)

Men inom en vecka var gnistan borta! :(  Beställde en ny tändspole, men ingen skillnad.. köpte ny kondensator, brytare, tändkabel, tändhatt och även 2 nya tändstift. Så nu ska väll allt funka, trodde jag.

Det blev en bra gnista men förtändningen gick åt skogen! 1.3mm förtändning var det tidigaste jag kunde få till! och då var tändplattans ovala hål skruvade i botten!

Höjde brytaravståndet i tron om att få till tidigare förtändning, men ingen skillnad.. Tog till och med ut tändplattan och slipade de ovala hålen länge så man skulle kunna ställa tändningen ännu tidigare, men det högsta jag kan få nu är 1,5 

Förut kunde jag få till 2,2 som högst, men vart tog det måttet vägen?!

Har även märkt att det gnistrar väldigt mycket mellan brytarspetsarna när jag kickar, frågade en kompis och han sa att det kan vara tecken på en dålig kondensator, och det kan knappast vara bra för brytaren. 

Funderar på att investera ett kokusan brytarlöst tändsystem då fördelarna är många och nackdelarna få.  dyr är den men det lutar åt det håll att det är värt dom pengarna. 

Men det känns som bortkastade pengar på de tändningsdelar jag nyss har inköpt..

Annons:
Upp till toppen
Annons: