Moped iFokus

Moped

Etikett: el-moped
Läst 82 ggr
[Jimmy.L]
2

Stort test av elmopeder – 16 populära modeller

En elmoped är miljövänligare, billigare i drift och framför allt tystare än en konventionell bensindriven modell. Vi har testat 16 modeller och är sålda på konceptet!
https://m3.idg.se/2.1022/1.704831/test-elmopeder

En elmoped är miljövänligare, billigare i drift och framför allt tystare än en konventionell bensindriven modell. Vi har testat aktuella modeller och är sålda på konceptet!
[VSK]
0

#0:

En hel del att välja mellan för den som är på jakt efter elmoped.

[Jimmy.L]
1

#1: En djungel att ta sig igenom.

johan
0

Super Soco'n var ju ruggigt snygg! Jag är inte alls förtjust i dom som alltid ser ut som vespor och min dotter som fyller 16 om två år är redan sugen på elmoped och är tillräckligt bra uppfostrad för att också vilja ha något som er ut som en motorcykel. :)

Mvh // Johan

[VSK]
0

#3:

Man kan ju iaf snacka om riktig limpa på den moppen 🙂

[Jimmy.L]
0

#3: Snygg men vet inte om jag skulle lägga 36.000 kr på den.

[VSK]
1

Garelli Ciclone Scout = supermoddad Honda Zoomer 😆

[Jimmy.L]
1

Priset på elmopeder är galet. Köpte min PGO T-rex för 20.000 kr. Billigare att köpa en bättre elsparkcykel.

[VSK]
1

#7:

Får se om jag så småningom införskaffar mig en T-rex igen. Grym komfort.

johan
0

#5: Ja klart dyrt. Men jag har aldrig ägt eller intresserat mig för andra mopeder så jag har ingen koll på vad är normalt pris eller vad driftskostnaderna är under tiden man äger den.

För elbilar kompenseras ju det högre inköpspriset av det mycket lägre driftskostnaden, ingen service och låg skatt.

Mvh // Johan

[VSK]
0

#9:

Driftkostnader lite enkelt är ca 2 dl per mil för en fyrtaktare och ca 3 dl per mil för en tvåtaktare men då tillkommer tvåtaktsoljan.

Bränsleförbrukningen för tvåtaktare kan skilja en del beroende på Moped men fyrtaktarna brukar oftast ligga ganska lika.

[Jimmy.L]
0

#9: Tjusningen med Moped är ju att kunna mecka. Den dagen det uppstår problem med elmoped lär verkstaden ta bra betalt.

[Jimmy.L]
0

Har inget i mot elmoped men räckvidden för dessa imponerar inte tyvärr speciellt när jag kör långa sträckor. Hade jag kört i stadsmiljö hade jag troligtvis skaffat en.

johan
0

#11: Ja jag kan tänka mig att det är en charm med gamla grejer, men också något jag personligen ser som ett skäl att inte köpa meckar-moppe. :)

Jag är så ointresserad och okunnig av allt sånt.

Räckvidden är visserligen kort, men frågan är hur ofta man kör Moped mer än 4-5 mil? Tycker kanske det är större problem att dom verkar ladda så långsamt trots relativt små batterier.

Men det beror självklart på hur man vill använda den. Jag ser det som något man främst åker till skola eller jobb med och att det i många fall är max 1-3 mil enkel resa.

Mvh // Johan

[Jimmy.L]
0

#13: Jag använder mopeden för utflykter vilket PGO T-Rex är mycket lämplig för. Inte ovanligt att jag åker Södertälje- Mariefred/ Strängnäs eller Södertälje- Stockholm. Har även varit till Gotland med moppen.

En moppe för över 30.000 kr förväntar jag mig ska klara 30 mil utan problem allt annat är pengarna i sjön.

Elmoped känns som något som passar i Stockholm och ej i mindre städer.