Moped iFokus

Moped

Etikett: mopedsnack
Läst 7229 ggr
[Jimmy.L]
0

När ställer ni mopeden för vinterförvaring?

Vi är snart mitten av augusti och ca 2,5 månad kvar av säsongen beroende på vart man bor i landet. När brukar ni ge upp för kylan och halt väglag? För min del blir det omkring 10-11 oktober sista turen blir.

Officielle
0

Brukar ställa av min Moped i början av november då det är lite för kallt att köra då enligt mig.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

hannaj98
0

Min Moped står i garaget året runt. Är det en dag i januari då det inte är risk för halka och jag känner för att köra, så gör jag det. Så jag ställer egentligen aldrig av den, men det blir ju absolut mycket mer sällan på vintern.

Zakaraa
0

Min Moped går året om, snöstorm som värmebölja.
När man saknar körkort och det inte finns kommunalt till jobbet så finns inte så mycket val :P
Vintern som varit var riktigt dryg för allt slask, men man får bra balans ;)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Jimmy.L]
0

#3 Byter du till vinterdäck eller kör du med samma däck året om?

Zakaraa
0

#4 Byter till dubbdäck, man måste väl byta till vinterdäck även på mopeder?

[Jimmy.L]
0

#5 Vad jag vet så behöver man inte vinterdäck men är nog bäst att ha under vintern.

Cragan
0

kör året runt 🙂  o utan byte av däck men har ju hyfsat grov nubbat 😛

[Jimmy.L]
0

I norr har snön fallit och här i Sörmland väntas det bli max 10 grader på dagarna nu, så nästa helg blir det sista körningen.

[Jimmy.L]
0

Det var svinkallt att köra moppe i går begriper inte hur ni andra fixar köra på vintern 🥶.

Zakaraa
0

#9 Vinterjacka och täck-kjol kör jag på 👍  Men ja det är svinkallt… Vill inte tänka på hur det kommer bli när det är sm kallast :P

Tog fram vinterjackan idag (men täckkjolen redan förra teckan)

Cragan
0

#9 värst är det för händerna jacka har jag en bra o kan ta till underställ om det är riktigt kallt, men handskarna har runt 20 år på nacken så bör nog skaffa nya snart då dom inte håller bort kylan så bra längre

[Jimmy.L]
0

#10 Körde utan vinterjacka hade underställ på mig samt ett par tröjor och vindjacka.

#11 Händerna klarade sig har ett par grova handskar men var nog lite för tunnklädd ändå för att köra 8 mil.

[VSK]
0

Ställde av moppen i slutet av förra veckan. Finns alldeles för mkt löv på vägarna och lite regn på det så………

[Jimmy.L]
0

Ja kommer det regn nu så blir det inte roligt att köra.

[VSK]
0

Nej. Blöta löv är hala. Höll på att sluta illa för ett par år sen. Så efter det så är jag lite mer noggrann med när det är dags att ställa av moppen.

wille_wille
0

Min har inte åkt undan än, men efter imorgon ställer jag nog av den 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jimmy.L]
0

Brorsan ställde in sin i går för vinterförvaring, som det ser ut idag med regn och rusk är jag glad att inte köra nu.

[Kajjans]
0

Själv är jag o polarna ute o buskör med mopederna på vintern haha, även fyrhjuling o drar gummibåt efter :)

Gasoline
2

På den tiden som jag ägde och körde moppe så använde jag den ända tills det kom snö, typ. Var det halt satte jag ner fötterna i backen och åkte inte så snabbt, fördelen med att åka gammal Moped med limpa - man når ner till backen ;-)

[Jimmy.L]
0

Mötte en Moped i centrala sthlm för drygt en vecka sen, såg väldigt kallt ut.

[VSK]
0

😃

musculus
0

Ska nog ställa utav min cross moppe nu snart, då det är snorhalt på vägarna och moppen är hög så finns det risk för att halka

[Jimmy.L]
0

Snön ligger här trots det mötte jag en Moped i går, det såg kallt ut att köra och halt.

[VSK]
0

Jag såg en moppe igår jag med. Var rätt säker på att denne skulle ha vinterdäck på sig, men det gick lite väl halt för det tyckte jag.

[Kajjans]
0

Har kört nästan varje dag nu i veckan, får ju passa på nu på halt underlag:) 

Från igår https://goo.gl/AkWhEH

[VSK]
0

Bah, det där är ju fusk ju 🤦‍♂️

😃

[Jimmy.L]
0

#24 Ja utan vinterdäck skulle jag nog inte våga köra.

#25 Kul, man är bra sugen på att plocka fram mopeden.

Cragan
0

#25 får bara url signature expired 

#27 behövs inga vinterdäck se bara till att ha så dålig kedja och drev att kedjan kastas in i svänghjulet om du börjar spinna så lär man sig fort att sköta gas och sen ser man till att vara lika försiktig på broms bara 🤪  fast kan ju förstås hjälpa att man kör med cross däck bak och ett enduro däck fram 😃 fast lite halv kallt är det lite då och då det får erkännas

[Jimmy.L]
0

#28 Jag kör EU moppe och här omkring är det glashalt på vissa gångvägar så det lär ju bli isracing 😃.

Cragan
0

#29 se till att skaffa en gammal hederlig en med kedja 😛 enda jobbiga med dem är att strypa dem igen och få dem att funka utan att äta tändstift och sånt   fast kan ju vara kul med dom där små däcken på eu mopparna med fast totalt livsfarligt

[Jimmy.L]
0

#30 Nja så små däck är det inte på PGO T-rex den väger ju 90 kg, och hade jag haft plats så hade jag utan tvekan skaffat mig en veteranmoped.

Cragan
1

#31 tänkte mer på små i diametern iaf om man jämför mot min som har 21" fram och 19" bak  🙂  o jo veteranerna har sin charm fast man måste ju vara beredd att låta den få sin tid i garaget men det är en del av charmen, ush nu skulle jag vilja ha en riktig veteran och gå ner i källarn och pilla lite på

Ary
0

Jag kör eu moppe (45km) vinterkörning på dubbat med bra mönster, så länge jag anpassar fart har det gått bra, ta i trä. Där det finns ojämn is riskerar man däremot "Shaken Baby Syndome" ;) Sedan höll jag på att dratta på ändan på is efter att jag parkerat igår…

[Jimmy.L]
0

Nu smälter snön och hoppas verkligen att den inte kommer tillbaka.

[VSK]
0

Och jag håller med Jimmy 🙂

Ary
0

Hoppas kan man ju. Om inte annat, ju längre det är mildväder ju mindre är det kvar av vintern. 😉

[Jimmy.L]
0

Här på kap verde är det 27 grader varmt och har sätt några mopeder.

[VSK]
1

Aha är ni där nu Jimmy. -hade glömt när ni skulle dra.

Hoppas ni har det gött med god mat och dans.

[Jimmy.L]
0

Jodå vsk vi solar, badar och äter gott så som tonfisk, och i kväll blir det hummer. Vi ligger 2 timmar efter svensk tid

[VSK]
1

Och jag är inte det minsta avundsjuk.. Nää häääää  🤦‍♂️

😃

[Jimmy.L]
0

Har tagit bilder på lite mopeder här. Som ja ska posta sen när vi kommer hem på torsdag. Finns lite bilder med inne på pansionärer i fokus.

[VSK]
0

Härligt 👍

Jag ilar till pensionärssajten.

Ary
0

Ok när jag menade mildväder tänkte jag inte Kap Verde! 😃 Ha det underbart där.

[Jimmy.L]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Mopeder på Kap verde Sal.

Vi såg folk som åkte på hyrmopeder men hittade inte uthyraren för en sista dagen  då var man inte glad när stället bara låg två kvarter från hotellet 😭 Hade varit kul att åka Moped på ön även om gatorna i Santa Maria var gatstenar.

[VSK]
0

Två plastpulkor och en gammal hederlig i plåt.

[Jimmy.L]
0

Japp och notera att man slipper låsa fast dom med kraftiga lås.

[VSK]
0

Det missade jag totalt. Är så van med 50 m kedja på moppen.

[Jimmy.L]
0

Nu börjar jag bli sugen att åka. Hoppas på mildare väder i morse var det -5 ute. Annars ligger det lite snö kvar men så fort det blir mildare försvinner det snabbt.

[VSK]
1

Torrt på vägarna här men jag väntar ett tag till.

[Jimmy.L]
0

Börjar torka upp här men minusgrader på nätterna får vänta ca 14 dagar innan mopeden tas fram.

[VSK]
0

Jag väntar nog månaden ut iaf. Har ju rena asfaltsdäck med minimala skåror  till mönster.

[Jimmy.L]
0

#51 Förstår det, själv kommer jag rulla på vägarna helst tills dom fått bort dödsgruset på cykelbanan.

[VSK]
0

T-REX har ju ganska bra däck monterade original, så det är bara att brumma på det 🙂

Åhh vad jag saknar min gamla T-REX 😭

[Jimmy.L]
0

#53 Brorsan åkte omkull med sin förra Moped på gruset.

En fördel med T-REX är dom grymma däcken 🙂

[VSK]
1

Och komforten 🙂

[Jimmy.L]
1

#55 Så sant…

[Jimmy.L]
0

Lite fel i denna artikel när dom skriver

– Eftersom det är en EU-skoter är man hänvisad till vanliga bilkörfälten, och därmed köerna, så en cykel är ändå mer effektiv många gånger, säger Mikael Beving.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/gamla-stans-ladcykelpool-forst-ut-med-elskoter/aRKpcn!DSw@q4mIDLoolGojaGfq1g/

25 mopeder och 30 mopeder får köra i cykelfältet.