Moped iFokus

Moped

Etikett: mopedsnack
Läst 2350 ggr
Ary
0

Crossmoped som transportmedel?

Finns det några nackdelar med att ha en crossmoped som transportmedel? För det första föredrar jag designen och sedan vore det ju bra att kunna ta sig fram även där det är lite oländigt.

En sådan här menar jag:  http://www.blocket.se/ostergotland/SkyTeam_Viper_ST50_60963597.htm?ca=14&w=1

Lyan
0

Jag har en sådan Moped till salu ;-)

Jag har inte använt min så vet inte hur den är att köra men värt att tänka på är att just den mopeden är 120cm hög och väger 110kg. Jag är 176cm lång och har problem både att nå ner med fötterna och att manövrera den.

Ary
0

Oj då jag är 168 cm med korta ben…

Nu bor du ju långt bort så jag kan inte provsitta… Vad ligger din på i pris av ren nyfikenhet?

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då misstänker jag tyvärr att denna mopeden är är alldeles för hög för dig. Jag har inte i huvudet hur hög sadeln är men styret är 120 och brett.

Bilden är inte så bra men det är den enda jag har med någon på den.

Jag har lagt ut min för 5000kr men eftersom det är en del jobb på den så är den rejält prutbar vid snabb affär.

[Jimmy.L]
0

Finns nog ingen nackdel det viktigaste är att man själv gillar den.

Lyan
0

Har nu mätt. Sitsen är 90cm hög på det lägsta stället, styret är 82cm brett

[VSK]
0

De enda egentliga nackdelar en crossmoppe har jämte en plastpulka enligt mig är manuell växellåda samt avsaknad av vindskydd. 

Gällandes sitthöjden, så har de flesta plastpulkor en sitthöjd på ca 80 cm. Iaf lite dyrare modeller.

Lyan
0

#6 De är dessutom svårare att lasta på annat sätt än med hjälp av ryggsäck

[VSK]
0

Jo, glömde ta med det ☺️

Lyan
0

Fast de är så jäkla häftiga! Hade det inte varit för att jag är så korkad att jag inte har en aning om ens den mest basala mopedskötsel så hade jag inte sålt min.

Ary
0

Plaspulka = eu moppe?

Har hellre manuell växel än eu moppe med små hjul så det står mellan gammal vanlig Moped eller cross.

Jag mekar inte heller så den jag köper får vara i hyfsat skick. Dock vet jag inte vad det är man ska fråga eller titta efter vad det gäller skick annat än utseendet.

Tack Lyan för att du mätte och allt.

Lyan
0

#10 Så lite så :-) En annan nackdel med skyteam är att de är ganska svårmekade, svårt att få tag på delar och det är väldigt få verkstäder som tar emot dem. Så mekar du inte själv så bör du inte köpa en sådan

[Jimmy.L]
0

#10 Du måste underhålla moped/crossen antingen lämna in den eller mecka själv. Alla mopeder kräver underhåll nya som gamla.

[julatopp7018]
0

Vill du inte ha en Moped med mycket fel bör du leta efter begagnade cross i 20.000 kr klassen helst med sevicebok kvar.

Ary
0

20 000 kr är tyvärr över min budget.

[julatopp7018]
0

I vilken prisklass funderade du i?

[VSK]
0

Plastpulka = scooter 🙂

[Jimmy.L]
0

Det finns märkes crossmopeder för 10.000 och neråt men dom har säkert en 5-8 år på nacken. Det gäller då vara lite kunnig på motorer för att höra hur den låter.

Ary
0

#15   5000 kronors klassen. Så en hel del år på nacken..

[julatopp7018]
0

#18 Det får du ingen bra crossmoped för. Möjligt en Kinatillverkad vilket du bör hålla dig borta ifrån dom är bara problem med. Kan finnas 5.000 kr men då har dom ofta något fel som förra ägaren inte orkar laga.

Cragan
0

min egna reju drac kosta 3-4000kr men var lite pill med den för att få till den (o så är det inte den vackraste då en del plast gått förlorat med åren)
fast är inte svårt att lära sig att meka 2 takts mopped 🙂

[VSK]
0

Reiju Drac är en bra moppe för pengarna. Tyvärr oftast sönderkörda, men har man tur så går det att hitta fint begagnat exemplar för en okej peng.

Cragan
0

#21 jo min har varit avstrypt o det märks då den är lite trött skulle fixa med det men ids inte ha isär motorn igen för o byta alla lager 🙂  o så är det ju inte helt gratis heller med dem

[VSK]
0

C6 eller C7?

Cragan
0

oj bra fråga är från 98 fast intypad med am 6 motorn ist för am 5

[VSK]
0

Alltså, jag undrade vilken av sortera du ska peta i.

Cragan
0

får skylla på tröttheten 🙂  men har inte kollat till vilka möjligheter det finns ännu då jag inte har råd med delar för tillfället.
fast har funderat på att bara skaffa en ny motor ist fast det är ett projekt för framtiden det med

[VSK]
0

Det är lätt att blanda ihop alla lager hit och dit. Har nog själv gjort det kanske. 🤔

Jag kan kolla upp vilka lager du skall ha i motorn om du vill.

Cragan
0

#27 nä är så pass långt framåt i tiden innan jag kan få lös pengar och tid så kommer bara hinna glömma bort det 😃

[VSK]
0

😃