Hur mycket drar mopeden?
Hur mycket bensin drar en modern Moped per mil?
Det är nog väldigt olika på modell och om det är 2-takt eller en 4-takt. Tankade min full i lördags och körde ca 6 mil bensinmätaren står på full när jag kom hem så den drog inte mycket.
0,2-0,3 verkar dom flesta ligga inom på både 2 och 4 takt.
dock med div olika problem kan den stiga radikalt som med min när förgasarn var felbestyckad + läckage o lite för slitna kolvringar resultera i över 1L milen 2-taktare, är åtgärdat nu mera så nu ligger den betydligt bättre ca 0,4
Beror som sagt på.
De som generellt sätt är mest bensinsnåla är 4-takt med insprutning, men de är inte så supervanliga och så är de väldans dyra i inköp.
Håller vi oss till förgasarmoppar så är 4-takt 25 km/t moppe snålast överlag. En sån kan du om du har tur köra på 2-2.5 dl per mil. Allt beror på moppens skick samt hur underlaget ligger. Är det plan cykelbana så kan man nog hamna på de siffror jag pratade om (och inte stark motvind).
En EU (45 km/t) av samma motor som exemplet ovan varvar ju lite mer så den dricker väl nån droppe mer så klart.
EU tvåtakt med förgasare är ju de törstigaste av ovan nämnda nya moppar. Är den riktigt bra inställd och beroende på hur mkt man gasar med tanke på vilken/vilka strypningar som sitter på, så kan man nog kanske komma ned till 0.3 liter per mil om man har tur. Underlag samt vindfång är avgörande för alla moppar.
Tvåtakts 25-moppe borde dra något mindre än 45:an eftersom den varvar mindre, men det beror oxå på vilka strypningar som sitter på.
Så det finns helt enkelt inget bra svar, men vi kan säga 0.25 - 0.45 så tror jag att jag prickat ganska rätt.
Undantag åt båda hållen finns alltid.
Tack för alla svar!
Niklas, ska du köpa moppe? Isf så kan du nog få en hel del bra tips här.
Det ska jag nog inte, men jag skulle vilja. 🙂
Bli miljövän du med 🤦♂️
😃
Det är jag redan. Vi kör miljöbil.
👍
Pendlarmoppe till jobbet skaffar många då slipper man köer.
Körde 4 takt i Asien på semestern moppen/skotern gick säkert mer än 90km/tim.
Men den körde jag ca 50mil med o tanka nog inte mer än 10L o då blir det inte mer än 2dl milen 🤔 När man har hyrt dom här 4 taktarna i Asien och man tycker att man kört länge o nu är det säkert dags att fylla på så får man bara i någon liter.😎
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Men du Taggeman…. Har du med din kamera så drar moppen 0.5 liter milen 😃
ha ha ha skaffade du den när du köpte objektivet? 😂
Kul att se en flakmoppe sådan körde jag runt med på Utö skjutfält under lumpen 🙂
Va rätt vanligt med folk som hade 60-70cc nånting på flakorna. Och att köra på två hjul i 70 knyck.
Ute i skärgården finns det många sådana här med skärgårdstrim. http://www.mopeddelar.se/p/sachs-crescent-mcb/trim/trimkit-35hk-flaktkyld.html
Behövs när man fraktar runt familjerna på dom eller all packning från båten till stugorna. 😉 eller det lilla teleobjektivet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#17 Ja i skärgården finns det mycket flak.
Är det så "flak-Arne" kom till 🤔
Min ligger på 0,45-0,5l/mil, en Peugeot speedlight -07…
Tror dock inte så många andra sådana drar så mycket…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Peugeot Speedfight verkar vara en otroligt törstig moppe. Kör jag full gas hela tiden så drar den 0.45
Kör jag halv gas så kommer jag undan med kanske 0.35
Skall prova sänka nålen så fort hälsan tillåter det. Den ska dra max 0.3 med mig på.
Vad kostar mopparna nu för tiden?
🤔
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Beror ju på som sagt. Kvalitetsmopparna ligger på runt 20+
En Moped som har grymt andrahandsvärde är Honda Zoomer. 4-takt insprutning och grym grym grym kvalitet. Broder har en sån och jag har synat varenda millimeter på den. Dock inget man åker långt på, speciellt om man inte har topphälsa. I min ögon så är det mer en glidare för lite kortare sträckor, typ max 50 km i stöten eller så. Väldigt låg sittställning.