Moped iFokus

Moped

Etikett: körning
Läst 1895 ggr
[VSK]
0

Menlös tur och menlösa bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog mig i kragen idag och ställde ned nålen i förgasaren då moppen är inkörd för 300 mil sen (fick hjälp med det då ena handen inte riktigt kan sånt).

Kände för att ta en liten tur för att se om bensinförbrukningen hade minskat och med hur mkt. Bidrar med lite tanklösa bilder.

[VSK]
0

Tankade fullt innan turen.

[VSK]
0

Fint väder men lite blåsigt ändå.

[VSK]
0

Passerade Kungsåra Bildemontering, som jag tror kommer högt upp på listan över de största skrotarna (topp 10?) i landet.

[VSK]
0

Enkelt val.

[VSK]
0

Orka gå av moppen för att fota….

[VSK]
0

Sista bilden och bild nr två på en kyrka under dagens lilla tur på 45 km. Irsta kyrka.

Farwuq
0

En fin liten tur.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
0

Ser härligt ut VSK. Passerar en kyrka jag med vid Turinge som jag inte har orkat stanna till vid.  Din digitala hastighetsmätare gillade jag 👍

[VSK]
0

Tack draken.

Jo men eller hur. Det räcker väl att man fotar. Ska man behöva gå av plastraketen oxå 😮

😃

[VSK]
0

#8 igen.

Jag hade mer än gärna haft analoga mätare faktiskt.

[Jimmy.L]
0

#10 Jag trodde dom var bra.

[VSK]
1

Är nog mest en smaksak kanske. Huvudsaken de funkar. 🙂

[VSK]
0

Fördelen är väl att jag har tripmätare och klocka.

[Jimmy.L]
0

#12 Det håller jag med dig om. Jag gillar att det låter när man blinkar med T-REX glömmer annars ofta bort den.

[VSK]
0

Jag hör inte binkersrelät i min moppe iaf. Så visst händer det att man glömmer slå av blinkersen.

[Jimmy.L]
0

#15 Ja på förra moppen kunde jag åka nästan 1 km innan jag upptäckte den var på 😃. 

Imponerande skrot ni har där. 

Jag får ta lite bilder på vägen mellan tokstan och Vagnhärad på lördag.

[VSK]
0

Ser fram emot bilderna du skall plåta 👍

Humbugg
0

En del mopeder har ett tickande när man sätter igång blinkersen, Sym-mopederna brukade ha det. Det behöver inte vara reläet utan det kan vara att tillverkaren anslutit någon form av horn/högtalare eller så som gör själva ljudet.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

wille_wille
0

#15 Jag hör inte heller det på min speedfight så det finns nog inget som låter… Blev förbrukningen något lägre då?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[VSK]
0

Jag har inte tömt tanken än, men jämför jag med soppamätaren och trippmätaren så drar den bra mkt mindre soppa iaf. Förut i "inkörningsläget" så kom jag ca 37 km innan första strecket på soppamätaren försvann och nu så kom jag 45 km innan mätaren hoppade ned ett hack, och ändå så hade jag kört 6 km innan justeringen.

Så den drar nog drygt 20% mindre nu på full gas, dvs ca 0.35. Vad det blir med normal gas vet jag inte men det är inte helt omöjligt att den kryper under 0.30 🙂

[Jimmy.L]
0

#20 Det låter bra att den drar mindre nu.

[VSK]
0

Japp, absolut 🙂

Sen är det finjustering av luftskruven som gäller, men några 0.2 kommer den aldrig dra oavsett. Möjligtvis med mkt stark medvind 😃

[Jimmy.L]
0

Ja 0.2 milen är det väl få mopeder som drar?

[VSK]
0

Inte på pappret 😃

Sen beror det ju en hel del på om moppen är korrekt inkörd samt omständigheter som vind och mark. 

Kör man in moppen (2-takt) på fel sätt med fel tvåtaktsolja så får man sämre kompression och på så sätt mindre vrid och hk, vilket innebär mer gas för normal körning.