Moped iFokus

Moped

Etikettmopedsnack
Läst 4981 ggr
[Carpinus]
2

Min första moppe

Min första moppe fick jag när jag var sexton, och den blev min enda. Jag var egentligen inte alls intresserad av mopeder, men min far skänkte mig en begagnad hoj som han köpt av en  släkting som mekade med gamla moppar. Maskinen var en Puch Dakota, gissningsvis tillverkad åren runt 1960. Jag körde några år med Dakotan, bland annat till en fågelsjö fem mil bort - det kändes som en utlandsresa!

När jag fyllde arton blev det förstås körkort, men då hade jag redan gjort mig av med mopeden. När jag tänker efter är det nog femtio år sedan ganska precis som jag körde moppe privat senast! Några år senare körde jag dock såväl post- som telemoppar i samband med några ströjobb, men det bör vara 47 år sedan jag senast satt på en Moped.

[Jimmy.L]
0

Trevligt att du ville dela med dig av din erfarenhet av mopedåkning 👍.

[Carpinus]
1

Hoppas att fler vill berätta om sin första Moped, oavsett om man är veteran eller färsking!

ElLobo
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta utspelade sig på den tiden då man inte behövde hjälm för att köra Moped. 😃Fartvinden  fläktade genom håret och  man kunde höra hur allt växte ute på fälten. 

Min Moped fick jag två dagar före min 15-årsdag. En vacker och helny guldfärgad Puch Dakota. Och vi var ute på en del kortare och längre turer, jag och mopeden.
Men ett år efter att jag tagit körkort (och nu var hjälmlagen införd sedan något år) sålde jag så mopeden vidare till mina systersöner, och  mopedens vidare öde är okänt.

[Jimmy.L]
0

#3 Väldigt fin Moped.

[VSK]
0

Min första moppe var en Puch Alabama… En riktig pråm 😃

[Jimmy.L]
0

Min först Moped var inget att ha en så kallad Kinamoped, Vento Runner.

[VSK]
0

Vento

Niklas
3

Min första Moped var en guldig Crescent Compact. Jag lackade om den till svart. http://www.veteranmopeder.com/bilder/Crescent/Thomas_Hs/Compact_1252/Thomas_Hs_1252.jpg

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[VSK]
1

Jag hade faktiskt aldrig nån Compact, men det beror på att alla andra hade en sån eller Gilera typ. -jag är ju udda så 😃

Cragan
1

min första moppe var en honda mt 50 som inte var laglig någonstans eller jo framljuset men det var nog allt.  
så pass trimmad att man kunde åka om bilar på 90 vägarna, och fick höra nått år efter att jag ägde den att moppen var stöldgods 😕

[VSK]
1

Min andra moppe var en Honda MB 5:a 

Redan som ung så drogs jag mot landsväg 😃

Den var i princip original.

Grace2009
2

Min är en Kinetic Baghee. Jag gillar den även om andra inte ens vet vad det är för något eller säger att det är en skitkopia😛