Annons:
Etikettmoped
Läst 4042 ggr
dangerousdave
4/22/17, 9:13 AM

21mm förgasare för mkt bensin Yamaha aerox

Hej! har fått en Yamaha Aerox 2003 av en polare, den hade skurit. Jag har bytt cylinder, kolv, kolvringar, nytt avgassystem (strypt) + lite annat. 
Förgasaren är en 21mm PHBG med munstycke: 86mm och nu går den ok, den gör ca 45km/h vilket är målet, att den inte ska vara trimmad (fru ska även köra den). 

Problemet: vid högt varvtal som vid nedförsbacke eller uppförsbacke dör motorn efter en stund. Den bölar lite grand då jag gasar men den lägger av. Rullar jag en bit kan den komma igång igen.  Måste jag starta den med startmotor behövs oftast choke (manuell). 

Först tänkte jag att den får för lite bensin, så jag höjde nålen i förgasaren ett snäpp (den är nu på näst längst upp) men får samma problem. Kollade tändstiftet och det ser blött o geggigt svart ut. Blandar 2% direkt i tanken.  Efter höjning av nål tycker jag den kan baktända då och då. 

Så min fundering är att med det nya avgassystemet får den inte undan all bensin o olja vid hög belastning och dör, så byta till mindre munstycke för högfart i förgasaren? Vill förstås kunna lita på den så den inte dör halvägs upp i en backe med trafik runt mig. . . :)

Annons:
[Stoffe.]
4/22/17, 9:27 AM
#1

prova med mindre munstycke. köp ett sätt med olika och testa dig fram.

dangerousdave
4/22/17, 9:33 AM
#2

Ok, tack Stoffe! hur lågt ska jag våga gå och börja? Det är meckigt o ta loss o byta helt klart :)

[VSK]
4/22/17, 9:39 AM
#3

Börja med att sätt dit en mindre förgasare. 21 mm har man oftast på +70cc. Du skall ju tänka på att det är en hel del syre som 21mm drar in. .86 mm låter väl stort för 50cc original. Du säger att du inte vill moppen skall vara trimmad men det är den med 21 mm då den inte speglar originalförgasaren. 

Vet ej hur avgassystemet ser ut på Aerox 03 men du säger det är strypt. Pratar vi ring eller blindtarm (eller både ock) ?

Så moppen får både för mkt soppa + luft. 

Rent gissningsvis så skulle jag gissa att en 12 mm - 15 mm förgasare med runt .70 - .72 mm är nånstans i krokarna du bör köra på. 

Vill du inte byta förgasare så sätt i mindre munstycke och sen ser där hur pass mkt luftskruven kan justera. Kan du skruva in den max så får motorn för mkt syre. Möjligt du kan labba med nån skorsten eller annan strypning för luften. 

Du nämner inte om vilket luftfilter du har. Tvivlar på att du kör med original luftburk (såvida du inte steppar). 

När den brölar samt "fyrtaktar" så får den för mkt sås.

dangerousdave
4/22/17, 2:51 PM
#4

Har orginal-luftfilter som jag köpte nytt då jag mekade med den. Dumt att den då anses som "trimmad" med 21mm, jaja får kolla på en mindre förgasare men ska nog först testa andra munstycken!

Avgasröret är strypt i båda ändar, bleck vid cylindern och säkert en "blindtarm" i slutet. Det är ett sådant där coolt böjt rör med en liten dämpare som är överliggande. Ser cool ut iallafall! :) 

Tack för tipsen, ska göra inköp o se vart jag hamnar. Var handlar ni helst på nätet? 

Dave

[VSK]
4/22/17, 4:13 PM
#5

#4

Blindtarm svetsas fast och det ser du om du har nåt litet rör som finns. 

Ett ställe av alla som har en del är  tex twostroke.se

dangerousdave
4/23/17, 10:40 PM
#6

Japp blindtarm identifierad på avgassystemet. Men har nu beställt ett kit med olika munstycken som ska fungera med 21mm förgasaren jag har. Ska det testat o se om jag kan få bättre förbränning i cylindern. 

Tack för svar, ni är overderliga!

Annons:
[VSK]
4/24/17, 6:40 AM
#7

#6

Va det inte original du ville ha mopeden?

För att kompensera all den mängd luft som en 21 mm förgasare ger motorn så måste man ha större munstycke så det kommer mer bensin. Visst, man kan höja nålen men det räcker antagligen inte i det här fallet. 

Fortfarande så har jag ej fått svar på vilket luftfilter du har monterat på moppen. Är det öppet filter? Om inte så vore det spännande och se hur du löst övergången till luftburken.

dangerousdave
4/25/17, 12:10 PM
#8

Hm jag skrev "orginal-luftfilter" i tidigare svar. Alltså en sådan där svart burk med rött filter inuti. 139kr och såg ut som det som satt på moppen då jag fick den.  Fick ta bort lite material inuti röret från filtret då jag skulle montera den på förgasaren. Var ett litet "periskop" på burken också.

[VSK]
4/25/17, 12:33 PM
#9

#8

Då missade jag det i all text. 

Periskopet är ju enbart för att skyffla in luften till luftfiltret.

Rött luftfilter? Ser det original ut till passformen eller är det klippt?

[Jimmy.L]
4/26/17, 10:21 PM
#10

VSK är väldigt duktig på detta.

När det gäller reservdelar är det väldigt olika jag handlar bland annat från twostroke, KGI.

[Stoffe.]
4/27/17, 6:31 PM
#11

ursäkta för sent svar men VSK har rätt ska du ha ner farten till laglig fart måste du nog byta ut förgasaren.

Cragan
4/28/17, 4:45 AM
#12

#11 även om den går i laglig fart så räknas 21mm förgasare som trimmat, fast går moppen i sin lagliga max fart så är nog chansen för en bot ganska liten om man ej får en teknisk undersökning. (men även en liten chans är ju trotts allt en risk som iaf jag inte är villig att ta då olovlig körning är dyrt)

[Stoffe.]
4/28/17, 7:54 AM
#13

#12 e ju det jag säger om han ska köra max 45 km måste förgasaren bytas ut till original.

Annons:
[VSK]
4/28/17, 7:55 AM
#14

En Moped är ett enhetsgodkänt fordon. Detta betyder att om man måste byta ut delar så måste dessa vara som original. Tex förgasare i det här fallet, så måste den utbytta förgasaren ha samma spec (motsvara) som original gällande insug, storlek av munstycke osv. Att ändra nålens läge är inte trim. 

Tar vi cylindern som exempel där man har en originalcylinder men den är portad så är det att räkna som trim då den inte är jämförbar med original cylinder.

Generellt sätt så finns det tre huvudregler som gäller. Mopeden får inte gå fortare än 52 riktiga km/t, motorn får inte ha mer än 4 KW och motorns slagvolym får inte vara större än 50 CC.

Men låt oss säga att du har en Moped som alla går runt 46-47 km/t original och du gör så att den går exakt 52 km/t så kan du räkna med att mopeden tas med in för kontroll om du blir stoppad om mopeden provköres. Kontrollanterna har massor med information om alla mopeder som sålts godkända i det här landet. En erfaren kontrollant vet på nån km/t samt vilket varvtal mopeden bör ha (om den har varvtalsmätare så klart).

Måste man köpa nytt avgassystem så finns det faktiskt de som är typade och godkända (utomlands) för mopeden men man måste likväl beställa tid på besiktningen för att få det nya avgasröret besiktat & godkänt. 

Att ha 21 mm förgasare på en Moped som inte ens orkar upp i 20 km/t räknas som trimmad. 

Samma sak om du byter vikt på variatorrullarna från säg 9.0 g till 8.5 g.

[VSK]
4/28/17, 7:57 AM
#15

Det som händer om en Moped går fortare än 52 km/t, har mer effekt än 4 KW eller har mer än 50 cc så blir mopeden en oregistrerad MC. Så vill man köra fort så får man lägre straff om man kör mc utan kk än att köra trimmad Moped.

[Jimmy.L]
4/28/17, 8:22 AM
#16

Det är väl väldigt sällan som polisen beslagtar en Moped för kontroll? Vid skolor har jag hört om kontroller där poliser provkört ungdomars mopeder. Samma sak vid olyckor brukar dom beslagta mopeder för kontroll.

[VSK]
4/28/17, 8:27 AM
#17

Det händer att polisen har kontroll för enbart mopeder. Iaf här där jag bor. Sen så har det mer eller mindre blivit obligatoriskt att ha kontroller vid skolor numer. 

Men sticker moppen inte ut samt låter och går som original (ungefär) så är det oftast ingen fara. Har man en lite större förgasare men förgasaren sitter dold samt moppen inte går speciellt bättre än original så har jag väldigt svårt att tro att polisen ens bryr sig.

Jag har ju pratat med den mest erfarne kontrollant vi har i vår kommun om detta vid ett tillfälle jag fick (annat ärende). 

Har man en Moped som är 100% original men vill strypa hastigheten lite och man monterar på en blackbox och ställer in så att mopeden gör säg 40 knyck, så är mopeden trimmad enligt lag även fast den går saktare. Sjukt men så är det.

[Jimmy.L]
4/28/17, 8:43 AM
#18

#17 Jo att man trimmar mopeder förstår jag med att det inte är lagligt.

Tänkte bara på om det fanns större kontroller. Brorsan som jag nämnde i en annan tråd har ju blivit stoppad flera gånger men där frågar dom bara om den är trimmad eller bad han gasa.

Då är frågan är det ljudet på moppen dom gör en bedömning av eller ser dom om luftfiltret är utbytt eller om dom letar tecken efter den är trimmad. Alla vet ju om hur man drar pluggen i avgassystemet och sedan svetsar igen den.

Jag vet ju även att dom gör kontroller i bostadsområden men då kollar dom mopeder som står låsta.

[VSK]
4/28/17, 8:55 AM
#19

#18

Skulle tro idag att de flesta poliser som håller på med såna här kontroller ser rätt fort på avgasröret om det är trim eller inte. Var betydligt värre förut. 

Kör man med öppet sportluftfilter så låter det rätt bra och då är man torsk även om luftfiltret inte skulle synas.

Cragan
4/28/17, 8:58 AM
#20

#18 på mitt objekt så är det till o med lättare med pluggen sitter en distans mellan cylinder och krök där sitter strypningen (fanns ingen strypning när jag köpte den dock) sitter dock en effektkrök på men den går som orginal ersättare då orginal ej går att få tag på längre. udda det där
var räd här när jag va 15 o runt den åldern av någon konstig orsak fanns nästan inte en endaste Moped vid skolan då.  en elevs far jobbade på trafikpolis enheten i byn o berätta för sin son när räderna skulle vara så inte han skulle ta sin moppe till skolan då, tror inte sådant skulle förekomma längre iaf inte lika öppet som då.

Annons:
[Jimmy.L]
4/28/17, 9:16 AM
#21

#19Tack! Så med ett sportfilter på så går det att avgöra att den är trimmad?  Jag måste lära mig mer om skillnaden på ljudet. 🙂

#20 Jo pluggen sitter ju olika på olika modeller. Jag har även ett blindrör på PGO:n.

Hör man bland äldre vänner som hade mopeder i sina yngre dagar så var polisen mer aktiva i att jaga trimmade mopeder med MC poliser.

Razzior verkar ändå vara ovanligt på skolor idag, jag googlade på det och det var senast 2015 det fanns en artikel om en sådan vid en skola.

Jag vet här i stan att polisen jagar mopeder men dom verkar rikta in sig på ungdomarna som kör på gång och cykelbanorna utan hjälm, trimmad och stulna mopeder och crossar.

[VSK]
4/28/17, 9:17 AM
#22

#21

Ja öppna sportluftfilter låter som en ettrig skördetröska 😃

[Jimmy.L]
4/28/17, 9:22 AM
#23

#22 Tack igen, intressant ämne detta.

[VSK]
4/28/17, 9:39 AM
#24

🙂

dangerousdave
5/12/17, 6:44 PM
#25

Allright, köpt ett set med plugg för förgasaren o började med en 70 istället för den 85 som satt i och håll i hatten: nu varvar den ur som FAN! Dock höjde jag nålen till "grundläge" så den trivs inte i mellanregistret utan blir trött o dör. Så sänka nålen och köra mer med just 70 pluggen. SÅ ifrån att ha gått i trötta 45 rasslar den lätt upp i 55 istället. Så ska jag, som ni nämnt, få den att gå "lagligt" så måste jag byta förgasare. Men skoj att det blev sådan skillnad bara på det lilla bytet. 

Så sänka nål och testa mer helt enkelt!

[VSK]
5/12/17, 6:58 PM
#26

#25

Den går bättre eftersom den får mer korrekt blandning med bensin och syre. Håll koll på så du inte kör för snålt för då kan du smälta kolven om du har otur. Använd luftskruven. Händer det inget nämnvärt när du skruvar på luftskruven så är munstycket fel storlek. 

Generellt sett så brukar en grundinställning av luftskruven vara 1.5 varv utskruvad från botten. 

När du letar efter rätt storlek av munstycke så börja alltid från större storlek och gå nedåt.

Enklast är ju ändå att börja finjustera moppen när du har din originalförgasare på. Kan annars tolkas som du är ute efter trix och tips på hur man trimmar 🙂

Skulle du torska för trim så kan du lugnt räkna med att du får vänta ett par år innan det börjar bli dags för B-kort (om du nu står inför det kommande åren). Skulle du orsaka nån annan skada och du kör trimmat så kan du räkna med att bli skyldig pengar under väldigt lång tid av ditt liv utifall det handlar om feta skadestånd. Försäkringsbolag betalar inte när man kör trimmat och hamnar i olycka.

Lite tips på vägen bara så där.

dangerousdave
5/12/17, 7:59 PM
#27

Får skratta lite åt ditt inlägg, spec om detta med B körkort, är 42 år gammal o har kört de flesta fordonstyper som finns inkl har behörighet för dem ;) Jag hade inte Moped som 15 åring så jag får börja nu! Men tycker du är en bra individ som påpekar vad som kan hända om man inte sköter sig! 

luftskruven sitter 1.5 varv ut. Jag tog ett mindre munstycke då den jag har nu (85) inte funkade. Helt annat klipp i motorn nu. Ska göra rent stiftet o se hur det ser ut. 

Men det lutar åt att byta storlek på förgasaren helt klart. Dock är det en "liten" del av mig som gillar att det går lite fortare :D

/Dave

Annons:
[VSK]
5/12/17, 8:32 PM
#28

#27

Ha ha jag inte vet jag hur gammal du är 😃

Om du skall kolla hur stiftet ser ut så skall du döda tändningen när motorn har lite att jobba med. 

Har du MC-kort så slipper du iaf torska för att du inte har behörighet för MC, om du skulle torska. Alltid något. Oregistrerat fordon blir det oavsett vilka behörigheter du har (om du inte kör på privat mark mm). Som sagt, max 50 cc, max 4 KW eller max 52 riktiga km/t. Bryts nåt av dessa tre så spelar det ingen roll om mopeden är 100% original. Man åker dit för trim. Det är upp till ägaren att se till så att mopeden går som den vore original. 

När det gäller att "viktkompensera" mopeder så är det många som gör det. Men det är en enorm skillnad på att köra med förnuft än att köra som en blådåre på cykelbanor. Vet en del som faktiskt kört med 70 cc på helt nya Vespor men de har endast velat hal lite mer knuff så de hänger med i trafiken, och dessa kör verkligen med omsorg. Kalla det för säkerhetsdetalj eller inte. 

Har i många år tyckt man kan höja 45 till 50 iaf. 

Lika bra att säga det. Om du nu skulle få för dig att montera på större hjul (") så glöm det. Räknas som trim det med 😛

[Jimmy.L]
5/12/17, 8:42 PM
#29

En trimmad Moped räknas väl som lätt MC och måste väl ha gått igenom typgodkänd, skattad och besiktigad?

[VSK]
5/12/17, 8:52 PM
#30

#29

En trimmad Moped som bryter nåt av de tre reglerna ovan klassas som ett oregistrerat fordon. Skulle man ha MC-kort så torskar man iaf inte på olovligt. Så det är alltså lägre böter att köra riktig MC utan kort än trimmad Moped. Spelar ingen roll om MC gör 340 km/t och mopeden 55 km/t. Så i det här fallet så faller den trimmade mopeden som MC (men oregistrerad).

Nu minns jag faktiskt inte om gränsen för lätt MC går vid max 13 KW numera. Är motorn starkare än det så är det ingen lätt MC längre. 125 cc är ju max slagvolym. Max hastighet för 125 cc tror jag inte ens existerar, men en plastpulka 125 cc (av nya reglerna med max hk) kanske gör 90-105 km/t (riktiga). Stämmer 13 KW maxeffekt för lätt MC och moppen har säg 15 KW så klassas den inte som lätt MC utan tyngre 🙂

Tillbaka till ts igen. Du har endast pratat om högfartsmunstycket. Finns lågfartsmunstycke oxå. Högfartsmunstycke (det du bytte) börjar oftast träda i kraft runt 3/4 gas (i snitt).

dangerousdave
5/13/17, 9:08 AM
#31

hm får kolla vad för lågfartsmunstycke som sitter i då, tack för tipset!

[VSK]
5/13/17, 9:29 AM
#32

🙂

Upp till toppen
Annons: