Annons:
Etikettmopedsnack
Läst 8786 ggr
Emelie-E
2016-05-24 18:28

Hur ska man låsa sin moped?

Jag skaffade den här mopeden i fredags: http://motorsweden.se/moped/klass-1-45-km-h/viarelli-venice-klass-1-scooter-45km-h Och som ni ser så går det inte att låsa mopeden genom att föra ett lås (fick ett kättinglås på köpet) genom något utav däcken. Just nu låser jag den fram i den där, vad det nu heter(?) "pinnen" :P vid hjulet. Är det ett vettigt ställe att låsa den i eller ser ni något annat ställe på mopeden som kanske är bättre? Sen funderar jag även på, här hemma har vi ingenting att låsa fast mopeden i, så låset ligger löst på backen, är det ett godkänt sätt att låsa sin Moped på? Täcker försäkringen om den är låst på det sättet? Tänker även om man åker iväg och handlar eller liknande och ska parkera sin Moped. Den ska ju parkeras på en parkeringsplats precis som bil eller motorcykel och på en sådan plats finns det ju oftast ingenstans att låsa fast mopeden?

Annons:
Zepp
2016-05-24 18:59
#1

Försäkring är en sak.. att hindra någon från att stjäla din Moped är en annan sak och handlar mer om att krångla till det för dem som eventuellt vill stjäla den!

Är de uppfinningsrika nog och har gott om tid så gör de det hur som helst.. då blir det en försäkringsfråga!

Kedja genom hjulet är iallafall något som fördröjer själva stölden.. speciellt om den då går igenom ett fast föremål.. typ ett  cyckelställ/staket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2016-05-24 19:31
#2

Det finns skivbromslås, samt mopedlarm att skaffa. 

Försäkringsbolagen kräver ett lås av minst klass 3.

Luma lås finns som bygellås.

http://www.scooterhuset.se/tillbehor/las.html

Zepp
2016-05-24 20:49
#3

Senaste rönet är pentylstubin/trotyl!

Jisses är det ens värt detta?

Lås med kedjor/vajer, bygellås.. sen kan man lixom inte göra så mycket mer.

Grejen är att krångla till det så at tjuven inte anser det värt besväret!

Såå.. hemma ha moppen inlåst i något rum.. vid affären släpa med dig kättingar/vajrar/bygellås!

Eller köp en EPA-traktor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2016-05-24 20:56
#4

#3 Ställer du bilen i ett rum med?

Grejen är att mopeder liksom bilar inte går att skydda till 100% men man kan försvåra så mycket som möjligt för tjuven.

Vill man så finns det GPS tracker, nog det bästa skyddet.

#0 Finns även golvankare som du kan fästa en kätting i och där efter sätta i ett bygellås då kan dom inte rulla iväg med din Moped.

Zepp
2016-05-24 21:23
#5

Jag har bilen parkerad rakt utanför dörren samt ett hagelgävär i ett vapenskåp!

Garaget är ju fullbelamrat med moped/MC/gräsklippare/trimmers/motorsåg och annat bra att ha så där ryms ingen bil!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cragan
2016-05-27 16:00
#6

#5 inget som förhindrar för en eventuell biltjuv dom jobbar snabbt och synerligen effektivt dom jäklarna (tar nog längre tid för dig att låsa upp vapenskåpet än det tar dem att stjäla bilen)

Annons:
Zepp
2016-05-27 18:07
#7

Mm.. jag bor på landet.. grannarna har oxå vapenskåp som regel!

Utifall någon biltjuv lyckas förvirra sig ut på landet långt borta från all redbarhet så lär de snarare ringa/knacka på och fråga hur man tar sig härifrån!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cragan
2016-05-27 20:45
#8

#7 nja har dom gjort en spanings runda så har dom ju "shopping listan" klar o då arbetar dom fort dom jäklar.

[Jimmy.L]
2016-05-27 20:50
#9

Ja har dom spanat in grejorna då är risken att det försvinner om man inte är på vakt.

Upp till toppen
Annons: